Radonsikring betongulv

Hej,

Vi har udgravet stue og køkken i hus fra 1980 og lagt 300mm isolering og naturligvis svejst armeringsnet. Det gamle gulv var gulvspåndplader på strøer som igen lå på et 10cm betonlag. Imellem lå 100mm isolering.

Spørgsmålet er om jeg skal lægge noget radonspærre rundt langt murerne og fastgøre det 100mm ind på isoleringen og så få det limet bag fodlisten til sin tid? Jeg har skaffet mig noget murerpap med det er "noget tyk" syntes jeg og umiddelbart syntes jeg ikke der bliver plads bag fodlisten bagefter. Der har jo været betongulv før og det er jo også et radonspærrelag ikke? Der kan jo være revner langs væggene efter ny støbning, men hvad tænker I om jeg bør radonsikre min kan? 

Jeg syntes ikke huset ellers har nogen radonsikring på de eksisterende vægge/sokler.

Hilsen Torben

Update: Nu støder jeg lige på en artikel om at kantisoleringen rundt langs betonen ikke anses for at være radonsikret - det taler jo for at lave radonsikring over netop kantisoleringen!? - Skal jeg gøre det?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selvfølgelig skal du radonsikre når du har muligheden. Prøv at gå ind på "lip.dk", der kan du hente en masse informationer.


Søren O

Jeg tror jeg ville køre radon sikringen op bag kant isoleringen og klæbe den på bag væggen. 


km

Hej.

Efter du har udlagt den trykfaldet isolering udføres radonspærren. Radonspærren udlægges langs kanten mellem væg og gulvisolering med et vederlag på min. 150 mm under beton og bukkes 100 mm op af væggen og klæbes til denne med bitumenklæber. Hernæst placeres kantisoleringen. 

Du kan godt anvende membranen du linker til. Men jeg ville nok anvende bitumen som klæber hvis underlaget ikke er helt plant.

Gennemføringer skal ligeledes tætnes.

Hilsen Martin. 



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 05-06-2017 11:15:51

Hej.

Efter du har udlagt den trykfaldet isolering udføres radonspærren. Radonspærren udlægges langs kanten mellem væg og gulvisolering med et vederlag på min. 150 mm under beton og bukkes 100 mm op af væggen og klæbes til denne med bitumenklæber. Hernæst placeres kantisoleringen. 

Du kan godt anvende membranen du linker til. Men jeg ville nok anvende bitumen som klæber hvis underlaget ikke er helt plant.

Gennemføringer skal ligeledes tætnes.

Hilsen Martin. 


 Ok - tak for info. Gulvet støder op mod forskellige rum (døre), hvor der er betongulv bagved samt et enkelt rum, hvor der er strøopbygning med x-antal tomrør (gulvvarme i det nye rum) ført frem til det rum vi nu støber i. Fra en rum med betongulv har vi afproppet gamle rør, der ender et lille stykke under det nye gulv.

Så der er forskellige åbninger som skal radonsikres. Betongulvet fra et af rummene ender noget ujævnt under dørtrin i døråbningen mod det nye gulv. Jeg tænker det bliver "vanskelig" at radonsikre. Hvordan sikrer jeg "bedst" i sådan en døråbning? Det samme spørgsmål i anden døråbning med 6 tomrør der kommer ud fra isolering (glasuld samt strøopbygning)?

Hilsen Torben

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis