Studs på pumpe er knækket, hvilken reservedel?

Der er knækket en studs på min pumpe. Hvilken reservedel skal jeg lede efter? Synes ikke jeg har kunnet finde noget når jeg googler. Det er en AL-KO pumpe.


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner den ene halvdel af en 1/2" union. Den anden halvdel sidder på trykafbryder. Hvis den ikke ser knækket ud, skal det bare skrues sammen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det ser ud som om du har knækket noget af studsen af. Først må du fjerne stumperne i omløberen. Prøv om du kan få omløberen til at gribe fat i gevindet på resterne af din studs. Hvis det lykkes, så spænd omløberen let. Hvis du kan spænde "i bund", og trykafbryderen stadig sidder løst, kan du godt opgive. Hvis trykafbruderen kan spændes fast, så skal du igang med at tilpasse enden af studsen, for at det kan blive vandtæt.

Løsning 2, hvis ovenstående ikke virker: Prøv om du kan fæstne en almindelig rørmuffe. Hvis det lykkes, så må du få pakketmellem muffe med pakgarn og salve, eller måske bedre med Locktite gevindtætning som limer. Så mu du ud ug finde en "underpart" som passer til omløberen på trykafbryderen. 

Løsning 3: Find et defekt husvandværk magen til, hvor du kan genbruge endedækslet.

Løsning 4: Du kan bore hullet i den knækkede studs op, og skære rørgevind til en rørnippel. Du kan måske være heldig at låne en snittap ved din lokale VVS-er. Hvis du får en rørnippel skåret, så har du sikkert en mere holdbar løsning end da den var ny.

Løsning 5: Du må erkende at der ikke må ofres ret meget på et sådant anlæg. Det bliver hurtigt billigere at købe en anden tilsvarende.


Søren O

Jeg kom lige forbi min egen. Der kan jeg se at det IKKE er en union, men hele ende stykket som Søren O. så nydelig har forklaret nogle mulige læsninger på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis