Kan man forlænge rund stolpe med stolpespyd?

Hejsa, 

Jeg er kommet på en (måske lidt for) kreativ løsning i forhold til et kommende byggeprojekt af selvgjort hønsehus og tilhørende gård, der gerne skulle forenkle mine muligheder en anelse. Spørgsmålet er om det nu også holder i praksis. 

Planen er en ottekantet hønsegård (se billede, der er lånt fra nettet - men som fungerer som vores designskabelon). 

Toppunktet i denne skal gerne være 2,5 meter, men det har ikke været muligt for mig at opstøve en rund robiniestolpe (som vores valg er faldet på) der er mere end 3 meter høj. Da stolpen ikke kun kan graves 0,5 meter ned i jorden og være holdbar, kom jeg i tanke om at sætte et 75 cm. stolpespyd på, hvori bunden af stolpen bliver tilpasset stolpespyddet. Stolpespyddet skal så støbes i jorden - ikke selve stolpen og det giver mig altså en forlængelse at arbejde med. Mon dette kan fungere, eller er den løsning lidt FOR kreativ? 


På forhånd tak! 

Hejsa,  Jeg er kommet på en (måske lidt for)... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 04-06-2017 17:08:03Du kunne også købe et par stykker galvaniseret vinkeljern på 70 - 80 cm længde og skrue på stolpen med ca, 40 cm overlæg. Eller samme længde i trykimpr reglar. Så får den en stærk forlængelse. Det er jo lidt lige meget hvordan det ser ud da det  naturligvis gemmes nede i jorden. Du skal endelig ikke save af stolpen. 

 Jeg har idag talt med et af de større byggemarkeder, og det lader til, at kloak-cementrør er en udgået race. Men det bringer mig jo blot til mulighed nr. 2 Den eneste udfordring jeg ser her er, at det er en rund stolpe jeg står med? 

Frank Chr. skrev den 05-06-2017 12:13:25

Jo cementrør produceres nu stadigvæk http://www.gammelrand.dk/afloeb/ig-roer.aspx

 Cementrør-løsningen skulle gerne være en lidt let og ikke så pebret mulighed. Det er trods alt stadig kun en hønsegård der er tale om. Jeg får nok ikke dem til at producere noget til mig for under et par tusinde ;-) Men tak for din research. 

EDIT: 

Men igen Frank, stolpen jeg har er 14 cm. i dia. Og ja de er helt fine de cementrør der ligger på Fyn, når jeg er i KBH :b 

Ok, men så får du lige et sidste skud fra hoften af   Var det en brugbar ide at konstruerer en støbekasse og så simpelthen understøbe en betonsøjle under stolpen. 

Grav den bare 0,5 m ned. Det kan sagtens holde når det er til et hus, hvor der er andet der holder den på plads i "sideretningen" 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Frank Chr. skrev den 05-06-2017 14:36:21

Ok, men så får du lige et sidste skud fra hoften af   Var det en brugbar ide at konstruerer en støbekasse og så simpelthen understøbe en betonsøjle under stolpen. 

 Ja, det ville helt klart være en god idé. Jeg tror dog jeg ender med at lytte til rådet om bare at grave den ned og stampe godt omkring den. Jeg skal nok bare lade være med at være pylret og tro det vælter i en orkan  

ev elmand skrev den 05-06-2017 15:16:47

Grav den bare 0,5 m ned. Det kan sagtens holde når det er til et hus, hvor der er andet der holder den på plads i "sideretningen" 

 Ja, det vil jeg så gøre. Jeg graver 8 7x7 stolper ned, som kommer til at understøtte bæstet. Jeg takker for jeres imput  

Det der faktisk har mest betydning for holdbarheden på din konstruktion er faktisk samlingen imellem tagspær og de lodrette stolper. Hvis du hvert sted monterer en passende trekant af krydsfiner f.eks. 20 x 20 cm på de 2 korte ledder så vil det afstive langt mere end alle stolper, maks. nedgravning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-06-2017 11:23:21

Det der faktisk har mest betydning for holdbarheden på din konstruktion er faktisk samlingen imellem tagspær og de lodrette stolper. Hvis du hvert sted monterer en passende trekant af krydsfiner f.eks. 20 x 20 cm på de 2 korte ledder så vil det afstive langt mere end alle stolper, maks. nedgravning. 

 Jeg skal faktisk være ærlig og indrømme, at jeg på ingen måde ved hvad der menes med en trekant af krydsfiner..? Men det lyder spændende. Ville du have noget imod at uddybe det? For ved at nær studerer samlingerne på deres model ser jeg ingen ting i samlingerne. Her formodede jeg egentlig bare at der skulle sidde et par vinkelbeslag?  

jeg kan sagtens se at der ikke er lavet krydsfiner i hjørner, Det var også nærmest ment som et eksempel.  Og jeg tror heller ikke det er lavet med bygningsbeslag. Men konstruktionen med det dobbelte tag øverst afstiver også meget, HVIS det er tappet, eller dyblet sammen med noget lim.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-06-2017 17:40:30

jeg kan sagtens se at der ikke er lavet krydsfiner i hjørner, Det var også nærmest ment som et eksempel.  Og jeg tror heller ikke det er lavet med bygningsbeslag. Men konstruktionen med det dobbelte tag øverst afstiver også meget, HVIS det er tappet, eller dyblet sammen med noget lim.

 Jeg har formentlig formuleret mig forkert og det skal jeg beklage. Jeg ville have spurgt ud til, hvad det med den trekant af krydsfiner skulle betyde, da jeg ikke aner mine levende råd om det. Jeg har selv gået og tænkt på, hvordan de skulle sættes sammen i samlingerne - Omend, jeg tænkte et godt gammeldags vinkelbeslag på hver side af brættet ville kunne mestre opgaven ;-) Men findes der smartere metoder er jeg klar på at hører dem!  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis