Kan man forlænge rund stolpe med stolpespyd?

Hejsa, 

Jeg er kommet på en (måske lidt for) kreativ løsning i forhold til et kommende byggeprojekt af selvgjort hønsehus og tilhørende gård, der gerne skulle forenkle mine muligheder en anelse. Spørgsmålet er om det nu også holder i praksis. 

Planen er en ottekantet hønsegård (se billede, der er lånt fra nettet - men som fungerer som vores designskabelon). 

Toppunktet i denne skal gerne være 2,5 meter, men det har ikke været muligt for mig at opstøve en rund robiniestolpe (som vores valg er faldet på) der er mere end 3 meter høj. Da stolpen ikke kun kan graves 0,5 meter ned i jorden og være holdbar, kom jeg i tanke om at sætte et 75 cm. stolpespyd på, hvori bunden af stolpen bliver tilpasset stolpespyddet. Stolpespyddet skal så støbes i jorden - ikke selve stolpen og det giver mig altså en forlængelse at arbejde med. Mon dette kan fungere, eller er den løsning lidt FOR kreativ? 


På forhånd tak! 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bare grave den 1/2 meter ned, og det er helt tilstrækkelig. Hvis den skulle stå alene og tage f.eks. vindpåvirkning fra et hegn ville det ikke holde, men alle de andre stolper holder jo også på huset. 

Vil du gøre lidt ekstra kunne et cement kloak rør være en bedre løsning. Den er 1 meter lang og ville støtte bedre. Din stolpe kan så gå inden i den og du stamper så op med grus på den resterende plads. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-06-2017 16:45:28

Jeg ville bare grave den 1/2 meter ned, og det er helt tilstrækkelig. Hvis den skulle stå alene og tage f.eks. vindpåvirkning fra et hegn ville det ikke holde, men alle de andre stolper holder jo også på huset. 

Vil du gøre lidt ekstra kunne et cement kloak rør være en bedre løsning. Den er 1 meter lang og ville støtte bedre. Din stolpe kan så gå inden i den og du stamper så op med grus på den resterende plads. 

 Tak for svar! 

Vi har en forholdsvis våd grund, hvorfor jeg bl.a tænker 0.5 meter ikke er nok. Men et cementrør siger du? Hvis Ø er 14 cm på min stolpe, hvilket størrelse burde jeg så skaffe et cementrør i?  

Selv med en våd grund kan det sagtens holde alene. Du skal blot stampe noget grus ned ved siden af stolpen. Jeg har ikke lige dimensioner i hovedet men mon ikke en 200 mm kunne passe. 

Du kunne også købe et par stykker galvaniseret vinkeljern på 70 - 80 cm længde og skrue på stolpen med ca, 40 cm overlæg. Eller samme længde i trykimpr reglar. Så får den en stærk forlængelse. Det er jo lidt lige meget hvordan det ser ud da det  naturligvis gemmes nede i jorden. Du skal endelig ikke save af stolpen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-06-2017 17:08:03

Selv med en våd grund kan det sagtens holde alene. Du skal blot stampe noget grus ned ved siden af stolpen. Jeg har ikke lige dimensioner i hovedet men mon ikke en 200 mm kunne passe. 

Du kunne også købe et par stykker galvaniseret vinkeljern på 70 - 80 cm længde og skrue på stolpen med ca, 40 cm overlæg. Eller samme længde i trykimpr reglar. Så får den en stærk forlængelse. Det er jo lidt lige meget hvordan det ser ud da det  naturligvis gemmes nede i jorden. Du skal endelig ikke save af stolpen. 

 Igen, tak! Ideén med cementrøret kan jeg meget godt li'. Vil du anbefale mig, at jeg bruger helt alm. grus til at stabilisere det? Jeg tænker både indesiden af cementrøret (rundt om stolpen) og ydersiden?

Ja grus er udmærket, men det er jo mange ting. Der må gerne være nogle sten i som i stabil grus. Det vigtige er at det kan pakkes og at det kan lede vandet væk så den ikke står og svupper mere end grundvandet stiger til. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 04-06-2017 17:23:53

Ja grus er udmærket, men det er jo mange ting. Der må gerne være nogle sten i som i stabil grus. Det vigtige er at det kan pakkes og at det kan lede vandet væk så den ikke står og svupper mere end grundvandet stiger til. 

 Perfekt, for det er det jeg har en god bunke liggende af Min søgen efter sådan et cementrør har ikke givet pote. Det virker ikke som en std. vare jeg bare lige kan komme til at få fingre i? Eller er det mig der ikke kender de rigtige steder?  

Du kan jo også bare grave et passende hul og fylde det op med beton og en stolpefod. 

Ps. Man kan få stolpespyd med runde hoveder til runde hegnspæle. 

Frank Chr. skrev den 04-06-2017 17:33:01

Du kan jo også bare grave et passende hul og fylde det op med beton og en stolpefod. 

 Ville gerne undgå fugt/vandskaderne der kommer ved støbning ved selve stolpen  

Frank Chr. skrev den 04-06-2017 17:33:01

Ps. Man kan få stolpespyd med runde hoveder til runde hegnspæle. 

 Jep, men så vidt jeg ved ikke med den dimension jeg står med desværre Den stolpe jeg har hedder 14 cm i diameter 

Efter jeg havde skrevet indlægget ledte jeg også lidt efter cement rør, og kunne kun finde nogen hos IBF på 3 m længde. Men jeg tror nu de ligger på byggemarkedet i andre længder.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
KasperT skrev den 04-06-2017 17:35:37

 Ville gerne undgå fugt/vandskaderne der kommer ved støbning ved selve stolpen  

 Jep, men så vidt jeg ved ikke med den dimension jeg står med desværre Den stolpe jeg har hedder 14 cm i diameter 

 Det var nu ment at kun stolpefoden der skulle bære stolpen skulle i berøring med beton, selve stolpeenden skulle svæve x-antal cm over jordhøjde.

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis