Tørretid Hammerite hammerlak spray??

Hej.

Jeg har for 4 dage siden sprøjtet noget helt almindeligt stål med Hammerite Hammered Finish Spray i sort.

Her efter 4 dage er den stadig ikke hærdet ordentligt op. Den er overfladetør, men man kan stadig mærke den ikke er hård, og man kan lave mærker med en negl i lakken. Salgsmaterialets påstand om at det er "hurtigttørrende" er derfor ikke helt min oplevelse.

Fremgangsmåden jeg benyttede var følgende:

1. Sleb metallet helt fri for urenheder med grovrenser og stålbørste på vinkelsliber, samt sleb alle emner over med korn 180 slibeark.
2. Rengjorde emnerne ved vask og afskylning, hvorefter jeg lod det tørre i 2 timer. Sikrede mig det var tørt ved at bruge varmepistol.
3. Tørrede alle emner over med fortynder, og lod det tørre i 2 timer, hvorefter intet blev håndteret uden brug af engangshandsker.
4. Rystede dåsen grundigt i 3 minutter, og påførte tynde lag, med 15 minutters mellemrum i et lokale på 20 grader.
5 Påførte i alt 4 lag.
6. Emnerne blev hængt til tørre i et rum på 28 grader.

Jeg skal spænde de lakerede emner sammen, og det vil derfor ikke fungere hvis lakken ikke er gennemhærdet.

Hvor lang tid skal jeg regne med der går før lakken er gennemhærdet?
Er der noget jeg kan gøre for at fremskynde processen? Opvarmning med hårtørrer/varmepistol? Placering i direkte sollys? Fugte overfladen?

Da jeg ikke ved hvilken base Hammerite er lavet på, eller ved hvilken proces den gennemhærder er jeg på herrens mark, så håber at kunne få nogle gode råd, da jeg skal aflevere det spraymalede til en kunde indenfor en uge. Tror basen var Xylen i "gamle dage", men nu lugter det mere som om den er lavet på en eller anden form for terpentin.

Jeg ved at der findes bedre to-komponente malinger som ville have været bedre, men jeg bor i en udørk, hvor den slags ikke findes på hylden. Jeg købte derfor Hammerite, da det var det tætteste jeg kunne komme på hvad jeg antog var et "kvalitetsprodukt"


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du,at du har påført tynde lag,har mellemtørringen måske været for kort ? Det du har oplevet,sker som regel hvis man giver for tykke lag.Det bedste du kan gøre,er at ligge det udenfor i sollyset,brug endelig ikke hårtørrer eller ligninde,der vil sikkert opstå bobler.Hvis det ikke er tørt indenfor 12 timer,er der noget galt med produktet.Har du set på sidste salgsdag ?


bh

Tak for indspark.

På dåsen stod der 15 minutter imellem lag, og at den skulle påføres vådt i vådt. Da jeg ikke har arbejdet med Hammerlak spray før, så var jeg så pertentlig, at jeg satte en timer på telefonen til at ringe efter 15 minutter.
Malingen var købt dagen før jeg brugte den, men kan godt se den ikke er helt ny. Sidste slagsdato er dog 7 måned 2017, så den skulle jo være godt nok.

Det jeg sprøjtede var nogle vinkeljern og en 40x80 firkantprofil, som var hængt op, så jeg kunne lakere det hele, uden at have en "underside" at skulle bekymre mig om.
Lagene har altså ikke været tykkere end at der ikke er kommet nogen løbere selvom jeg har sprøjtet et vertikalt emne. Jeg har sprøjtelakeret før, og gjorde som man bør. Startede med et "støvlag" til vedhæftning, og så siden lidt tykkere lag. Var jeg blevet ved med støvlagene, var sprayen ikke løbet sammen, og jeg havde slet ikke fået nogen hammer-effekt.
På firkantprofilen er det der kommet et tyndt lag maling på indersiden af røret i enderne. Indersiden må vel være den overflde hammerlak er beregnet til. Altså en ren, men ikke uden rust, overflade. Men selv her, hvor der kun er kommet et ganske tyndt lag maling, som bliver progressivt tyndere jo længere man kommer ind i røret, er malingen gennemhærdet, og man kan ligeledes lave aftryk i malingen med en negl.

Jeg har nu surfet lidt rundt på nettet, og ser at der er flere der har undret sig over tørretiden, og nogen rapporterer op til en måned??

Jeg tænker igen, at et af problemerne måske kan være for lav luftfugtighed. Ved at nogle uretan alkyder, og andre lakker på opløsningsmiddelbasis ganske rigtigt "flasher af" ved fordampning, men herefter gennemhærder ved hjælp af fugt fra luften (lidt a la fugeskum). Måske skulle jeg lægge emnerne udenfor et par dage? Er sikker på at overfladen er "vandtæt".


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Din arbejdsgang kan nok ikke være bedre,den er helt efter bogen,det kan meget vel være,at vejret har indflydelse.Jeg har været i Spanien for at reparere nogle større lakskader,det var med 2 K.lak,tror du det ville tørre,først efter 12 timer var det tørt,imod 6 timer i Danmark.Men prøv som sagt at lægge det ud i solen hvor det lufter lidt,tørrer det ikke der,er jeg bange for,at du må forsøge med et andet produkt,altså en ommer.


bh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også