Syn af eftermonteret anhængetræk

Hej,

Jeg har lige eftermonteret et anhængertræk på min bil der er over 8år gammel (den er fra 2004).

Hvad er det synshallerne tjekker ved et træk ? Tre steder har jeg sat nye bolte i da jeg manglede de gamle (det var en ophugger del). Det er varmforsinket bolte fra Biltema. Krogen har typeskilt og elnettet har jeg lavet og fungerer som den skal.

Noget jeg skal være opmærksom på inden jeg tager den til syn ? Må jeg gerne køre rundt med bilen inden jeg får kroget synet vel og mærke hvis jeg ikke bruger den ? 

Min bil har ikke meget tilbage af klodserne foran, jeg går ud fra det er ok til en syn da den bremser fint, bør jeg skifte inden jeg tager derop ? Jeg går jo også udefra at synshallen laver en hel alm. syn på bilen og ikke kun trækket, korrekt ?

/donnib


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener boltene skal være i mindst 8.8 kvalitet.

Kender ikke reglerne for syn af træk i dag, men for ca 10 år siden satte jeg træk på bilen, bilen var næsten lige synet, jeg fik et værksted til at stemple og underskrive en attest, så skulle den ikke til syn.

Næste syn med bilen blev der ikke kikket specielt på trækket.


Vi prøver igen, i morgen --

Det eneste du skal tænke på, er om bilen er i en sådanne stand at den ville kunne synes uden trækket. 

Om du skal skifte klodser (og helt sikkert også tage rust kanterne af skiverne   ) kan jeg ikke svare dig på da jeg ikke har set dem. Nye klodser koster ingen penge, så personligt vil jeg ikke køre rundt med noget sådanne "skrammel" monteret.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Grænsen er netop ved 8 år. Yngre end 8 år fra 1. registrering kan man få et værksted til at lave det og lave en erklæring om at det er ok. Så skal bilsyn blot ændre data i registret, og det koster typisk 100,00 kr. 

Ældre end 8 år skal bilen igennem almindeligt syn, med alt som det indebærer. 

Husk også at meddele det til forsikring da du så yderligere har behov for ansvar på din trailer. Det har man via "jydekrogen"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

8.8 bolte tjek (hvertfald de nye jeg har købt hos biltema), jeg formoder de gamle er det samme, de var rusten men fungerer fint (krogen var fra en ophugger).

Med hensyn til forsikingen har jeg forstået det bliver et helt almindeligt syn så bilen skal køre igennem helt almindeligt. 

Jeg er lidt tvivl om en ting omkring elnettet, jeg har tjekket følgende, bremse, positionslys, nummerpladelys og blinklys. Det jeg er i tvivl om er bakgear lys og tågelys men mit gæt er ud fra de 7 pol stik jeg har set at der der ingen krav / mulighed for. Er det korrekt forstået ?


 

Din ansvars forsikring har sådan set ikke noget med bilsyn at gøre. 

normal lys kan være delt i 2 venstre og højre lys. og det omfatter også nummerpladelys, idet der er et felt i siden på baglygte der har klar "glas"

så er der V blink -  H blink - bremselys og naturligvis stel. her et link til diagram  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja ben 2 må du bruge til hvad du vil, undtagen stel. Det er faktisk en god ide og sætte en afbryder på benet hvis det er i brug.

Nu jeg kommer til og tænke over det, er der vist også noget om en nyere bils tågebaglygte automatisk skal frakobles når der isættes et stik. Men fra hvornår kan jeg ikke lige her og nu finde ud af.   

Du kan være sikker og vis på synsmanden prøver stikket af første gang du er til syn med trækket hvis det skal synes som synsfrit træk, så sørg for der er de rette lygter på de dertil hørende ben. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg mener ikke at du må køre rundt med et træk monteret, hvis det ikke er synet. Du kan dog gøre det ubrugeligt ved f.eks. at svejse (hæfte) en møtrik på kuglens top. Så kan du lovligt bruge det til f.eks et cykelstativ.


Søren O
Søren O skrev den 04-06-2017 20:35:02

Jeg mener ikke at du må køre rundt med et træk monteret, hvis det ikke er synet. Du kan dog gøre det ubrugeligt ved f.eks. at svejse (hæfte) en møtrik på kuglens top. Så kan du lovligt bruge det til f.eks et cykelstativ.

 Trækket behøver faktisk ikke være synet, forudsat du ikke hænger noget på krogen der står på egne hjul. Eksempelvis behøver du ikke syne dit træk hvis det kun bruges til og fastholde en cykelholder.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

På min Suzuki Liana drillede det L... med tågebaglygte som afbrydes i anhænger stik. Den er fra 2004


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-06-2017 22:26:05

På min Suzuki Liana drillede det L... med tågebaglygte som afbrydes i anhænger stik. Den er fra 2004

Dyt, byt til nyt. Stikket altså.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis