Lave kloak

Har en udvendig vandhane, som jeg ønsker at få lavet en kloakrist til.


Fra den ønskede kloakrist og til brønden ( se billedet)

er der ca. 50 cm.  

Må jeg lave et 110 mm i denne brønd for at lede vandet fra vandhanen derned ?

På toppen af PVC røret på billedet, er der et hvid tyndt plastikdæksel som ikke kan ses på billedet.

Hullet jeg vil lave er ca. 20 cm fra øverste kant af PVC røret på billedet.


Hvis ja.  Hvilke forholdsregler skal jeg tage, og er der krav til materialet jeg skal anvende ?


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er en spulebrønd du har må du ikke. Alle tilslutninger skal være i brøndens bund, og der kan ikke sættes et ekstra indløb ind. Så her kan skal dit afløb tilsluttes et af de eksisterende rør med et grenrør (og et par skydemuffer).

Er din brønd derimod en sandfangsbrønd (brønd med vandlås, hvor der står vand langt op i brønden), må der gerne tilsluttes et rør i siden af brønden. Det skal gøres med en "in-suto kobling", hvor du skærer et hul med et kopbor, sætter koblingen på plads, og derefter tilslutter røret.


Søren O

Hvis du tilslutter risten til spildevands systemet, så skal du have en vandlås, ellers kommer der til at stinke af kloak. (og risten må ikke tilsluttes regnvandsledningen)


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Må den ikke tilsluttes regnvandsledningen pga. forurening hvis man skyller kemikalier ud i risten?


 

Paddington skrev den 01-06-2017 11:19:46

Må den ikke tilsluttes regnvandsledningen pga. forurening hvis man skyller kemikalier ud i risten?

 Det er ikke at betegne som regnvand men som spildevand, så derfor skal tilslutningen ske til spildevandsledningen.


fase

Jeg så faktisk noget om at separation af regnvand/spildevand, giver større forurening af vores naturområder, fordi regn/overlade vand ledes urenset tilbage i naturen.

Bare en ting som bilvask hjemme i indkørslen vil medføre større udledning af sæbe/olie/bremsestøv(der indeholder asbest) rester direkte i naturen, og tænkt på hvad der ellers bliver skyllet ud af sprøjtegifte, malingrester, fungicider og andre "nødvendigheder" for at holde indkørsler mm fri for alskens nas      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det har du sikkert ret i Henrik, men det er vedtaget, at sådan skal det være. Rotteplagen kan også blive værre fordi, der ikke drukner så mange rotter, når vandet stiger i kloakken under regnskyl. Men hovedårsagen er, at man undgår de store vandmængder gennem renseanlægene. Og det er virkelig store mængder, der tales om. 1L/m2/mm regn.


fase

Jeg siger heller ikke at det er en dårlig ide, langt fra.
Men jeg er mere fortaler for at man bruger stoffer i privaten med rigtig stor omtanke  
Ved bare at køre bilen i vaske hal (som har strenge miljøkrav til rensning/udledning/genbrug af vand  mm) kan man spare naturen for meget skidt, og så er det jo dejligt nemt  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er dog en lille form for rensning af regnvandet, da der i nye systemer er regnvandsbassinger hvor regnvandet ledes igennem, og bundfælder.

Når det bassinger renses op behandles bundslammet som "farlig affald" så der tages prøver, og det bortskaffes på betryggende vis. Men giftige stoffer der ikke bundfælder sig ryger jo vider ud i vandløbene.

Vejvandet er nok noget af det mest forurenede regnvand, alle efterladenskaberne fra bilerne, samt selve asfalten.


Og kloakseparering, giver ofte flere rotter inde hos private, som nævnt drukner der ikke så mange rotter.

En anden væsentlig årsag er at når hovedkloakkerne renoveres, søger rotterne op i stikledningerne, som ofte er i dårlig stand, så rotterne kan grave sig ud.


Vi prøver igen, i morgen --

Her er tegningen over kloaker.
Den brønd jeg vil tilføje en udvendig afløb/rist, er pt. samme brønd, som vand fra Bryggers, badeværelse og køkken anvender.


Må jeg eller må jeg ikke lave hul til den udvendige rist ?

Du må ikke lave hul i siden på din eksisterende brønd.

Dit nye afløb kan tilkobles afløbsrøret fra bryggers eller køkken med et grenrør + et par skydemuffer. Men afløbet skal forsynes med vandlås, så en plast- tagbrønd (mener ad det er ø 160) vil kunne anvendes. Du slipper dog ikke med at grave 20 cm ned. 


Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også