Fordamper alkohol hvis det ikke er HELT forsejlet?

Hej

Hvis jeg tager en alm. flaske spiritus (vodka, rom, gin etc) og laver et hul i proppen, på størrelse med en nål - vil alkoholen så fordampe over tid?

Og kan man sige noget om hvor hurtigt det vil gå - f.eks. om alkohol procenten i flasken vil være faldet af betydning efter 1 år?

Jeg spørger fordi jeg er ved at lave et system som skal kunne pumpe spiritus ud fra flasken, men det kræver jo at der er et lille hul så der kan komme luft ind.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja 

Men det kommer an på temperaturen som flasken står i, flasken bredde ( vædske overflade) og naturligvis hullets størrelse. Det du nævner vil nok give en meget minimal fordampning ved stuetemperatur. Men kommer du op i nærheden af 72 grader så er du i gang med at koge alcoholen ud. 

 Sammen med nogle andre har jeg nogle whisky tønder i Scotland. Der bliver whiskyen lagret i egetræ tønder, som er lukket med prop m.m. Det er tæt men alligevel fordamper der ca. 1% alc. årlig under lagring. Det bliver destileret og lagret med ca. 67% alkohol og efter 10 -12 års lagring er det typisk nede på under 60%. Man siger det er til englene. Jeg har vandret igennem sådan et lager / varehouse og mankan naturligvis tydelig dufte noget af indholdet. 

Hvis man køber en 10 Års whisky >cask strange< altså tønde styrke ser du at den ofte er på 58-59 %. Når de skal på flaske fortynder man oftest ned til 42-46 % da det er mere smagfuldt. Men så kan de ikke hedde cash strange.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok - men kan jeg på nogen måde regne ud (eller nærme mig en udregning af) hvor meget alkohol jeg vil miste fra en alm. flaske spiritus på f.eks. et år?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Kunne du ikke indrette det sådan, at du har et tyndt rør f.eks. sammen med pumperøret så du får en meget lille overflade til fordampning evt. med en ventil, der åbner, når pumpen danner et vacuum.

Hos mig behøver jeg ingen pumpe, der forsvinder det hele, når låget har været løsnet en gang     


fase

Jo jeg kan sagtens løse det - jeg vil dog stadig gerne høre fra nogen som kan svare på det oprindelige spørgsmål, for hvis der ikke er noget problem i at lave et lille hul i proppen, så er det stadig den klart nemmeste løsning - så slipper jeg for at lave en konstruktion med ventil/andet hvis det ikke er nødvendigt

Jeg kan ikke give dig et tal på hvor hurtigt sprit fordamper, men et eksempel.
Jeg havde en halv flaske (halvt drukket) vodka stående med det almindelige skruelåg, og efter ca 2,5 år bagerst i skabet (hvor jeg havde glemt det) var der vel fordampet 1/5 cm af indholdet...tror jeg  
Så gik der sport i at se hvor lang tid den kunne stå (da jeg ikke har lyst til at drikke den), så jeg skruede proppen af, satte et stykke isolerbånd på flasken for at kunne se hvor overfladen var og stillede den tilbage i skabet, ved juletid sidste år.
Jeg kikkede til den her til morgen, da jeg havde læst dit indlæg, og kunne se at der var forsvundet næsten 2 cm af indholdet   

Så jeg tror vi er nede i småtingsafdelingen når vi taler ren fordampning.
Men der er jo en god grund til at man på værtshuse har flaskerne hændende på hovedet, for så kan fordampningen ikke slippe ud af bunden af flasken   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Henrik, grunden til, at flaskerne vender på hovedet, er, at der er en doseringsmekanisme i ophænget.


fase

Ja - men de 2 cm der er fordampet er jo (så vidt jeg kan regne ud) rent sprit - ikke vodka, så reelt svare det til at man har mistet 5 cm vodka (2 cm x 40%)

.. jeg tænker dog heller ikke at der er den helt store fordampning når der er tale om et hul på størrelse med en nål, men det ville alligevel være rart med lidt viden om det, så alle flaskerne ikke er "flade" efter nogle måneder.

S. Fabrin skrev den 31-05-2017 13:23:16

Henrik, grunden til, at flaskerne vender på hovedet, er, at der er en doseringsmekanisme i ophænget.

 Ja, men fordampningen kan vel ikke trænge ud i gennem væsken i flasken ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nej, det har du fuldstændig ret i.


fase

På den anden side, så har vi et Galileo termometer stående, som er totalt lukket glas, og den har også mistet væske (jeg ved ikke om det er sprit eller bare vand der er i det) på de 20 år vi har haft det stående....


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også