Fordamper alkohol hvis det ikke er HELT forsejlet?

Hej

Hvis jeg tager en alm. flaske spiritus (vodka, rom, gin etc) og laver et hul i proppen, på størrelse med en nål - vil alkoholen så fordampe over tid?

Og kan man sige noget om hvor hurtigt det vil gå - f.eks. om alkohol procenten i flasken vil være faldet af betydning efter 1 år?

Jeg spørger fordi jeg er ved at lave et system som skal kunne pumpe spiritus ud fra flasken, men det kræver jo at der er et lille hul så der kan komme luft ind.

Hej Hvis jeg tager en alm. flaske spiritus (vodka... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

I forhold til min viden om træ whisky tønder tror jeg det er meget lidt der forsvinder (forsvindende lidt   ). De har en meget stor overflade i forhold til dit projekt. Tønderne mister ca. 1% årlig så måske skal vi dividere med 10 eller 100 ? ? så dine flasker måske 1 eller 0,1 promille årlig. Men du har vel ikke tålmodighed til at afprøve det inden arrangementet skal virke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PinkHenrik skrev den 31-05-2017 13:52:54

 Ja, men fordampningen kan vel ikke trænge ud i gennem væsken i flasken ?

 Det er i øvrigt det samme trik man kan udnytte med maling.
Når man har taget af en bøtte maling, og sætter låget på igen, vil der dannes "hud" på toppen af malingen pgra luften i bøtten. Men ved at vende bøtten på hovedet når den stilles væk så dannes "huden" i bunden af malingen, når du vender den rigtigt inden du åbner den igen   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Her er i al fald nogle halvfulde og vist ret billige flasker der gerne vil have ny ejer, så kunne man jo eksperimentere med dem.   

https://www.facebook.com/groups/263...7512200128  

Sakset: I princippet vil f.eks. snaps indeholde mindre alkohol, hvis den efterlades uden låg, fordi mere alkohol end vand fordamper. Det skyldes, at alkohol har højere damptryk end vand. Det er dog en langsom proces, så det har ingen betydning ved bordet, men efterlad ikke snapsen uden låg i skabet, så bliver den langsomt tyndere.

ev elmand skrev den 31-05-2017 14:03:43

Men du har vel ikke tålmodighed til at afprøve det inden arrangementet skal virke. 

 Netop - jeg spørger herinde fordi det desværre tager alt for lang tid, selv at teste af

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også