Jeg har et par spørgsmål til indstillingen af mit "varmeanlæg". Over det seneste år, har jeg haft besøg af et blikkenslagere, som har givet mig vidt forskellige instruktioner i brugen af anlægger. Derfor håber jeg, at I kan være med til at afklare, hvordan skidtet virker :)
Jeg har vedhæftet tre billeder, som viser anlægget inkl. vandvarmeren.
Den første blikkenslager forklarede mig, at termostaten til venstre på det øverste billede styrer fremløbstemperaturen til radiatorerne og at termostaten til højre styrede tilbageløbstemperaturen. Derfor skulle de bare så nogenlunde ens og jeg kunne så indstille den et sted mellem 2-3 alt efter hvor koldt det var udenfor og hvor meget varme jeg skulle bruge på radiatorerne.
Termostaten på vandvarmeren (nederste billede) indstillede han på 4 og oplyste, at den behøvede jeg ikke stille mere på.
Den anden blikkenslager forklarede, at termostaten til venstre på øverste billede styrede fremløbstemperaturen til radiatorerne. Så langt var de altså enige. Han forklarede dog, at termostaten til højre styrede fremløbstemperaturen til vandvarmeren, så den skulle stå på mindst 4 hele tiden, og så skulle jeg ikke pille mere ved den. Termostaten under vandvarmeren stillede han på 5 og der skulle den så stå hele tiden.
Er der nogen der kan gennemskue hvad der er korrekt? Termostaten under vandvarmeren kan jeg ikke tro skal stå på 5. Så kommer den da på overarbejde eller hvad?