Svejse studs på koldtvandsrør?

Godaften godtfolk

Jeg vil trække et vandrør fra vandforsynigen i værkstedet ud gennem væggen til haven, så der kan sættes en vandhane på. En enkel løsning kunne måske være at bore et hul i det eksisterende galvaniserede rør, og så svejse end studs med gevind ovenpå. 

-Må man det?

.Kan det holde, eller tærer svejsningen indefra?

Alternativt skal jeg have VVS'eren til at skære en masse gevinder i rørstumper, som jeg så selv samler (pressfittings og den slags lyder dyrt, og vil gerne gøre det selv)

Men hvordan fungerer det egentlig med det eksisterende rør, der jo består af rørstykker, der er skruet sammen? Hvis jeg vil fjerne et af stykkerne midtpå strengen, kan jeg vel ikke bare skrue den af (løsner vel så i den ene ende og spænder i den anden?) Så det skal i så fald skæres af?  


28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du køber et Tstykke og markerer på det eksisterende rør, hvor Tstykket skal være. dernæst laver du en markering ca. 10 mm fra din markering i begge sider, så afstanden mellem de to sidste markeringer er 20 mm kortere end de første markeringer. Du saver nu røret over ved de sidste markeringer og får skåret gevind på de frie ender. Så skulle t stykket gerne kunne skrues på og det hele samles igen.


fase
S. Fabrin skrev den 30-05-2017 00:49:23

Du køber et Tstykke og markerer på det eksisterende rør, hvor Tstykket skal være. dernæst laver du en markering ca. 10 mm fra din markering i begge sider, så afstanden mellem de to sidste markeringer er 20 mm kortere end de første markeringer. Du saver nu røret over ved de sidste markeringer og får skåret gevind på de frie ender. Så skulle t stykket gerne kunne skrues på og det hele samles igen.

 Hvordan vil du skrue t-stykket på hvis rørene ikke kan drejes frit, det kræver det jo lidt den ene ende kan? 🤔

Du skal have en Union på før du kan lave det nummer der, men så kan eet også fint lade sig gøre..

Hvis du svejser en studs på dit nuværende rør, brænder du galvaniseringen væk, så den løsning duer ikke. (At svejse i galvaniserede emner kræver effektiv udsugning).

Jeg foretrækker også løsningen med at save rørene over og indsætte tee og union, det kræver blot at der skal skæres gevind i et par rørender.

En anden løsning som nok er ok det pågældende sted, er en anboringsbøjle. Se f.eks. hos VVS-Eksperten under "lyn tee".


Søren O
Martin.v skrev den 30-05-2017 05:05:39

 Hvordan vil du skrue t-stykket på hvis rørene ikke kan drejes frit, det kræver det jo lidt den ene ende kan? 🤔

Du skal have en Union på før du kan lave det nummer der, men så kan eet også fint lade sig gøre..

 Man kan vel gå ud fra at installationen ikke er særlig omfattende i en garage, så det skulle vel ikke være umuligt at skille installationen ad. Så undgår man unioner og andre sjove ting.


fase

Jeg takker for lynhurtige og brugbare svar. Mht union eller ej, var jeg måske lidt sparsom med oplysninger. Men det rør, som T-stykket skal monteres på er langt (det er forsyningsrøret til hele huset) - så jeg kan ikke skille det ad fra den ene ende. Det lyder som om en union så er påkrævet. Og da værkstedet er inde i kælderen i selve huset lyder t-stykket også som en bedre løsning end en anboringsbøjle, men tak for ideen.

Hvordan er det egentlig, når man samler rør med pakgarn og salve - skal de spændes så hårdt sammen som muligt (det har jeg altid gjort de gange, jeg har lavet den slags, men er altid bange for at rive gevind og pakgarn i stykker (har jo mange kræfter i en stor rørtang)

Og lige et skud mere: T-stykket kommer til at sidde tæt på vanduret. Der sidder vel en tilbageløbssikring et eller andet sted? Er det i uret? Vil jo gerne være på den rigtige side af denne sikring..

Tak Bjarne, men tror jeg alligevel holder mig til det traditionelle t stykke og en union. Virker som om det er det mest sikre og langtidsholdbare


Martin.v skrev den 30-05-2017 07:52:27

Hvorfor er en Union en sjov ting, er da hurtigere og montere sådan en, end og skal skille feks 3 rør ad for og skrue en tee på - men er det måske ikke i din verden?

 I min verden kan man se resultatet af arbejdet, men ikke hvor lang tid det har taget, og det gælder specielt ved gør der selv arbejde, hvor alle, der ser det, vil sige, når du nu var så tæt på vandmåleren, hvorfor har du så ikke skilt det ad ved vandmåleren for at få dit T stykke sat ind. Der sidder formentlig en kontraventil lige efter måleren.

Gevindene skal selvfølgelig spændes, så der er tæt. Men hvis du spænder meget hårdt, kan du resikere at der bliver revner i de fittings, du bruger


fase

Herligt, nu kan jeg sgu se det for mig! Har lige været nede og tjekke installationen igen, og du har ret Fabrin, den skal selvfølgelig skilles ad ved vanduret (jeg havde ikke rigtig fattet konceptet med unioner, så troede alt skulle skilles ad fra enden, hvis man ikke ville skære)

På rørets vej ud i haven skal det igennem to vægge - hvad bruger man af murbor i de dimensioner? Tror røret er 1 tomme tykt.

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis