Trapez plader lagt "i dobbelt lag" (ej termo) på carport

Jeg er ved at skulle lave en carport og overvejer en tagløsning med "dobbelte trapez plade lag" (De billige) for at få en termoeffekt og undgå kondensdryp.

Det jeg forestiller mig er at lægge et lag som man altid gør, sætte lister så der kommer et luftmellemrum, og så lægge et lag mere ovenpå. Mellem lagene vil jeg så lukke med de "trekant-bånd" der fås, så der ikke kommer alt for meget skidt mellem lagene.

Er der nogen af jer der har prøvet dette? :)

Jeg er med på den gode løsning er at købe de færdige termotagplader med dertilhørende monteringssystem. Det koster bare 8-10.000kr for en dobbeltcarport i den størrelse jeg skal have.

Der må næsten være andre der er kommet på samme LDS ide. :) Men virkede det og er der nogen der ligger inde med guldkorn de vil dele?

På forhånd tak

René


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har aldrig prøvet det,ideen er god nok,men jeg tror,at der vil komme en del kondens.


bh

Jeg kunne forestille mig,at det vil komme imellem,grunden til min skepsis er,at jeg fornylig har skiftet mine trapezplader,og i den forbindelse havde nogle rester til at ligge ovenpå hinanden,og derimellem var der netop kondens.Desuden mener jeg,at hvis du vil opnå en vis thermoeffekt,skal pladerne lukkes i enderne,så de bliver lufttætte.Det jeg skriver,er ikke noget jeg har erfaringer med,men hvis du f.eks.forestiller dig en punkteret thermorude,der kommer også kondens mellem ruderne.


bh

Jeg har en  terrasse med enkeltlags plasttag, her har jeg indvendigt skruet plastplader op mellem spærene således at pladerne er skruet fast på lægterne.

Det dugger  ikke, og har ikke set der kommer kondensvand, har dog lavet det sådan at evt vand kan løbe ud under udhænget.

Det fungere fantastisk, eneste ulempe er at de underste plader bliver møgbeskidte mellem lagene.

Har en tilsvarende terrasse hvor der kun er et lags tag, her "regner" det somme tider med kondens, hvor så den med de to lag er ganske tør. 


Virkemåden må jo være at den stillestående luft mellem lagene isolere så der ikke kommer kondensdryp på undersiden, og den stillestående luft mellem pladerne indeholder begrænsede mængder fugt så det ikke kondensere i væsentlig grad.

Kondensdryp opstår jo når den "varme" fugtige luft inde i rummet møder den kolde tag underside.

Synes det er værst lige omkring frysepunktet.


Vi prøver igen, i morgen --

Enig i at et ekstra undertag vil forhindre kondensdryp. Men jeg tænker at en underdug vil havde samme virkning og også noget nemmere at lave.

Har du overvejet kondensfri stålplader, mener de er behandlet med noget filt på undersiden der opsamler kondens så det kan fordampe. 

Annonce

Nu ved jeg ikke hvor stor din carport skal være men jemogfix sælger termoplader til 59kr pr. M2....... til den pris vil jeg ikke begynde at eksperimentere med den løsning du foreslår...... 

Jeg tror også en dug vil have samme effekt. Har læst om en der klipsede plactic op på undersiden, det minimerede kondensdryp. Jeg er dog bare ikke sikker på jeg får dne lavet ordentlig tæt uden "lommer" hvor der vil kunne stille sig en lille sø.

Stålplader, behandlet på bagsiden "som holder fugten hængende" har jeg droppet da jeg gerne vil have lys igennem. 

Jeg var faktisk i JemogFix i forgårs, for lige at se det de havde. Deres længste plader er dog desværre kun 4m, min carport kræver 5,5m. :( Ellers havde jeg helt sikkert gået efter termopladerne. Pladerne i 6m koster bare ca. 170kr/M2 mod de 59 i jemogfix. Termopladerne skal man nok ikke ud i at samle i "fald-retningen". ;)

Je_ns, din metode lyder meget interessant. Det fortæller jo da i hvert fald at princippet virker.

Min tanke er at der skal lukkes og fuges mellem lagene. Så blade mm ikke finder vej ind. Men med huller så kondensvand mellem lagene kan løbe ud.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis