Fjerne knækket bolt i plæneklipper?

Hejsa, bolten til og holde klingen på min 2 år gamle Texas, er knækket pga en træstub - er den til og få ud igen (stumpen sidder inde i akslen, så ikke noget og få fat på) er det til og bore ud, og en "ornepiller" dur vel ikke, da jeg mener det er links gevind..

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er rimlig plads, kan der svejses en ny bolt på. Derved kan du skrue gevindet ud.

Som nævnt er det ofte en god måde at svejse en bolt, eller møtrik på stumpen.

Du kan også være heldig at du kan slå den ud med en kørner, ved at banke boltstumpen rundt.

Desværre slår man ofte motorakslen skæv, med en så hård medfart, så inden du sætter det helt store i gang, så prøv lige at kikke om akslen løber lige.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis der er linksgevind så kan  du vel bruge en alm blot som ornepiller... Sjovt udtryk 

Er bolten f.eks 10 mm så bor et hul på 5 mm og drej et alm 6 mm gevind i med en bolt og så komme den vel ud på den måde

Hvis det er links-gevind kommer boltstumpen forhåbentlig ud når du begynder at skære gevind, men har du ikke nogen gevindsnittap, hjælper det ikke.

Jeg vil i første omgang foreslå at bore et 3-4 mm hul, og så ofre en torx bits. Find en bits du med lette slag kan slå ned i dit borede hul. Så kan du sætte en lille topnøgle på, og forsøge at dreje stumpen ud. Normalt sidder de ikke så fast.


Søren O
Annonce

Den med torx bits er god, men jo større bits du kan få i des mere magt er der i den. 

Ud over de nævnte borer vi nogen gange hul i bolten på tilsvarende måde, og så hugger vi en hærdet dorn ned i hullet. Det hærdede stykke er forinden slebet trekantet, med en meget lille vinkel, så den tager fat i hullet på en god strækning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er med på og bore ud osv, men sådan en bolt, er den alm 8.8 i styrke, eller ligger den på 10.9 feks, for så ved jeg ikke om det er til og bore i? 

Både det ene og det andet kan man bore i. Hvis ikke der viser sig spåner med det samme du trykker hårdt, så må du ned i hastighed og så igen trykke hårdt. (med velslebet bor naturligvis)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er du sikker på der er linksgevind? Hvilken vej drejer kniven (set oppefra). Med eller mod viserne?

Jeg tør vædde på, at hvis det er med viserne, så er det almindeligt gevind.


Jeg prøvede samme situation for nogle år siden (det var "bare" under afmontering af kniven at bolten knækkede), og konkluderede at nu var plæneklipperen jo allligevej "død" - derfor kunne jeg lige så godt forsøge at redde den igen (det kunne i hvert fald ikke blive værre)!

* jeg tappede benzin og motorolie af

*Jeg fjernede (vistnok) tændrørsledningen - just in case   

* vendte plæneklipperen på hovedet ude  i græsset (der er altid lidt olie og/eller benxin tilbage - læg evt. et stykke pap under)

* et passende kørnerhul nede i stumpen

*jeg startede med et 2½ mm. bor og en masse tålmodighed, senere borede jeg hullet op

*og så en af de der baglæns snittappe, boltuddrivere eller hvad nu de hedder.

Voila

* Og i med en ny bolt

Meen, hvis det er linksgevind duer metoden ikke i alle sine trin.

Det vil i øvrigt nok være en fordel med lidt penetrerende olie i forvejen.


Hilsen Bent


UPS: Hvis metoden virker, så husk at hælde ny olie på motoren!   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Hej Martin. Jeg tror ikke at det er en links gevind, de slåmaskiner jeg har haft i min tid har altid haft ganske almindelid højre gevind. Jeg har selv en 1½ år gammel Texas slåmaskine og der har jeg lige for kort tid siden haft kniven af og slibe den og det var højre gevind så det tror jeg at du skal regne med. Hvis den har højre gevind som jeg tror, og du går ud fra at den har links gevind, så ender det bare med at du får skruet den endnu mere fast. Jeg tror at det bliver svært at bore et hul i stumpen som jo nok ligner et krater i enden og så vil det være meget svært med en håndboremaskine at styre boret, og så er bolten jo også lavet af noget hårdt stål.  Du må først prøve om du kan få lavet en kørneprik og så begynde med et lille bor og så et større men pas på at siden på bolten ikke bliver for tynd, derefter må du prøve om du kan få bolten ud med en boltuddriver, men bolten sidder jo nok djævelsk fast. Skulle alt dette ikke lykkes må du ganske enkelt bore bolten ud og så evt lave en ny og større gevind men det bliver forhåbentlig ikke nødvendigt, kan du ikke selv drive den ud er det måske klogest at aflevere den til et professionelt værksted, det er ikke alt man selv kan lave.


VH
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis