Nyt tag

Jeg har et ældre sommerhus med eternit tag. Dette vil jeg gerne have udskiftet med et tagpap tag.

Nu har en bekendt så sagt, at man ikke bare lige kan lægge et lettere tag end huset er konstrueret med.
Eternit vejer ca. 20kg. pr. m2 og tagpap 5,5kg. pr. m2.

Er dette korrekt? Og i så fald hvorfor kan man ikke det?

 


Palle
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. Hvis din kammerat havde sagt: " man kan ikke umiddelbart lægge et TUNGERE tag på huset end det er beregnet til " så havde det været et rigtig godt råd. Der er ikke noget i vejen for at lægge et lettere tag på. 

Det har ikke nogen betydning i forhold til dit spørgsmål, men jeg kan nu ikke helt forstå at der er så stor forskel  Eternit tag hører sammen med lægter, og Tagpap taget hører sammen med enten tag krydsfiner plader eller høvlede og pløjede brædder. Det skal jo også regnes med. 

Men begge tagtyper kaldes let tag i modsætning til tegl og beton tagsten.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Nej han har tydeligt sagt at man ikke bare lige umiddelbart kan ligge et LETTERE tag. :-) Hvilket jeg heller ikke forstår skulle være noget problem. Så han må hoste op med en dybere forklaring.

Det er nok tænkeligt at der er flere detaljer omkring m2 vægten på eternit og tagpap der skal tages højde for. Har blot fundet de 20kg og 5,5kg. ved en hurtig google søgning. :-)
Men hvorom alt er, så er pap lettere end eternit tag.


Palle

Det med den præcise vægt har som jeg skriver ingen betydning. Begge dele karakteriseres som "let tag"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis