Gammel ligusterhæk vokser ikke

Hej alle i gode LDS'ere

Jeg ønsker at få min gamle ligusterhæk til at vokse, både i højden, men også i bredden (mere fylde).

Jeg har boet i huset i 5 år (huset er fra 1984) og jeg har ikke klippet hækken endnu, så det er som om den ikke vokser overhovedet. Jeg har endnu ikke gjort noget for at få den igang igen, har kun beskåret lidt i de tilstødende træer på grunden, men nu ønsker jeg langt om længe at få gang i den hæk.

Kan nogen komme med nogle gode råd hertil, inden jeg hovedløst kaster mig ud i noget drastisk? :-D

Det skal siges at øst er udad mod vejen.

Kan det være træerne der skygger for meget og/eller tager alt næring fra jorden? Vil det hjælpe og fælde f.eks. hver andet træ?

Det jord der ses på indvendig side er lige blevet smidt efter jeg havde noget overskydende fra et andet projekt.

Som det ses på billederne er hver ende af hækken dejlig høj og tæt.

Jeg takker på forhånd.


Mvh.
Fcb83
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt sikkert en kombination af for lidt lys og for lidt vand.
Du har træer relativt tæt på begge sider af hækken og specielt birke træer drikker rigtigt meget vand, og suger også gødning ud af jorden.
Dine træer skygger også, så prøv at se hvor lang tid der reelt er fuld sol på din hæk, fra enten den ene eller anden side, på et specielt punkt ved feks at hænge et stykke A4 papir op. Du vil opdage at det nok ikke er ret lang tid. Fotosyntese er en forudsætning for at noget kan gro, så ingen (eller sparsomt) lys giver ringe vægst.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Den har ikke gode vilkår med alle de træer rundt om sig. Derudover er den sikkert heller aldrig blevet gødet, så jorden er sikkert nærringsfattig. Og jorden er måske også rigtig hård, så rødderne har svært ved at vokse. 

Du kan jo prøve at give den godt med gødning, så den har noget næring at vokse af. Men jeg ville nok også få beskåret/fjernet nogle træer så hækken også får lys. Ellers vokser den næppe meget, selvom den får gødning.

Jeg takker for de gode og lærerige ord.

Jeg er ked af at skulle fælde træerne helt, mon jeg kan nøjes med at skære dem godt ned, så de ikke er 4-5 meter høje og så måske fjerne hvert andet træ, således der kommer noget mere lys til.

Den med gødning har jeg slet ikke tænkt på. Hvilken slags skal jeg gå efter? Alm. havegødning eller skal det være decideret hæk-gødning?

Jeg synes den hælder en del udad, hvordan kan jeg rette det op? skal den skæres lavere for, at vokse sig tættere i bunden? skal jeg binde den op?


Mvh.
Fcb83

Enig med de andre, helt sikkert for lidt dagslys, især fra vest. Du bliver nødt til helt at fjerne nogle af de mange træer, resten bør stammes op. 

Det er temmelig svært at rette en hæk op der hælder udad og du skal i hvert fald ikke binde den op, det får du kun svage stammer og grene af.

Bedst er en kraftig tilbageskæring (foryngelse) altså at starte hækken på ny. Hækken har jo i forvejen et kraftigt rodnet, så om få år er hækken oppe i fuld højde. 

Annonce

..gødning ville jeg vente med ind til man ser hvordan hækken arter sig, men velomsat kompost er altid et hit hos hække - og så er det langtidsvirkende.

Jeg er kommet til den beslutning om, at fjerne de fleste af træerne inde på grunden. Og så vil jeg klippe hækken ned til der hvor den vokser udad, hvilket er ca. 25 cm. over jorden.

Mit spørgsmål er så, hvornår er det bedst at gøre dette? Her i September, inden den går i dvale eller til foråret, hvor den starter på igen?

På forhånd tak.


Mvh.
Fcb83

Det er fuldstændig ligegyldig, du kan klippe og beskære liguster året rundt. 

Google foryngelse af liguster og læs et par af de artikler der kommer frem. Så du godt rustet til at gøre det

Kikker med her, har samme problem, eller lignende.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis