Skære nyt indvendigt dørhul, fremgangsmåde?

Jeg skal have flyttet en dør til et værelse, men jeg er i tvivl om fremgangsmåden både ved skæring af hul og opmuring af tidligere dørhul.

Der er tale om et nyt dørhul i en gasbeton indervæg.
Der er gitterspær, hvorfor jeg ikke umiddelbart tænker, at den skulle være bærende.
Hvad er fremgangsmåden for denne opgave? Det jeg kan læse mig frem til, er, at der ikke umiddelbart skulle være noget problem i at etablere en ny døråbning. Men at man "for en sikkerheds skyld" ville lægge en overligger ind over døren. Men er det overhovedet nødvendigt? Over samtlige døre i huset, er der lagt et mindre stykke træ henover, der nærmest ikke støtter noget som helst. Hvorfor så begynde med stål her?

Opmuring af dørhul.
Tidligere dørhul er i en gammel ydermur af gasbeton (nu indvendig adgang til værelse). Denne skal jeg gerne have muret op. Men hvordan gør jeg bedst det? Hvilke materialer, hæftning til eksisterende mur, afslutning øverst i konstruktionen for ikke at have luft over sidste blok osv?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er altid bedst at bygge op så væggen står i samme materiale hele vejen.I dette tilvælde altså i gasbeton eller multiblokke som er et samme. De skal limes sammen med den rigtige lim, og det kræver at de stødes HELT sammen. Det er jo ikke nemt ved den sidste man sætter i hver række. Derfor kan man save det sidste stykke over i en vinkel på 10-12 grader. Disse 2 stykker danner så en kile der medvirker til at det kommer til at passe helt.  På samme måde øverst, kan du med kiler afslutte så der kun er et lille hul i den ene side der ikke er helt korrekt. Man saver i gasbeton med en almindelig fukssvans, som doh ikke dur til finere opgaver efter dette. 

For hvert skifte kan du i begge sider slå et stort søm ind i eksisterende væg. Der skal så skrabes en lille rille så den ikke generer palcering af den næste blok der kommer på. 

Når du skriver gammel ydermur så bærer den vel netop de oprindelige spær, hvis ikke det var en gavl.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var dog en super opskrift på opgaven, jeg fik der. Tak for det. :-)

Jo, det er en gammel ydermur. Men det er hullet der skal mures op, der er gammel ydermur.
Der hvor det nye hul skal laves er i væggen der står vinkelret på denne. Det er en gasbetonvæg, der løber cirka 6 meter ned langs midten af tilbygningen. Altså ikke i en ydermur.

Hvilken lim skal jeg bruge til opgaven? Og hvordan med etablering af den nye åbning?

Limen er speciel til multiblokke. For at få det pæneste dørhul, ville jeg nok bryde ned op til spær og lægge en overligger ind for at bære væg over dør. Modsat risikerer du let revner fra dørhjørne til loft. Men pas på! Når det er i en skillevæg der står midt i bygningen, er de stor chance for, at den bærer. Hvor bredt er huset?


 

Midt i bygningen er måske så meget sagt... Ikke helt præcist nok for mit vedkommende, det beklager jeg.
Jeg skulle undre mig gevaldigt, hvis den er bærende på nogen måde. Huset er vel 4½ meter bredt, og væggen, der skal hul i, står godt 110cm fra ydervæg (langt fra midten af huset).
Se billedet - blå cirkel er nuværende dør, der skal blændes af. Rød streg er ny dør, der skal etableres.

Se bort fra ingeniørens noter. Den del er overstået. :-)

Nej, den er ikke bærende,,men jeg ville alligevel bryde ned til spær. Det sidste kan let skvatte ned og du får lettere ved at lave en målfast og stabil overligger til karmen, ligesom revnedannelser mindskes.

Go arbejdslyst!


 

Er det virkelig nødvendigt? Virker som et stort arbejde med retablering af dampspærre, reparation af lofter osv. Når nu vi kan konkludere, at den ikke er bærende?
Der kommer ikke til at være mere end max 30-40kg over åbningen. Så tænker egentlig, at det vil være rigeligt at fræse et par jernrør ind og mure op omkring dem - bare for en sikkerheds skyld? Det bør vel kunne forebygge evt. revnedannelse og give den styrke, der skal til for at holde de få kg tryk?

Jeg ville gøre som jeg beskrev, med et søm / armeringsjern ud i eksisterende mur i begge sider for hvert skifte. Og så skære kiler også for hvert skifte. Jeg kan ikke se hvad jernrør skulle gøre godt for. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hold nu kæft... Det er mig der læser indlæggene forkert. Jeg tror at "nedbrydning til spær" er i forhold til at lægge armering ind over ny åbning. Ikke i forhold til at mure den gamle op.

Jeg tænker også at holde mig til din metode med kilerne. Det virker som den mest "sikre" tilgang for en førstegangs gasbeton murer. :-)

Men hvad så med den nye åbning. Kan jeg helt undlade overligger, når vi kan konstatere, at det ikke er en bærende væg? Jeg risikerer ikke at få den i hovedet, når jeg bryder ned?
Tænker at tage den med en bajonetsav, så det er begrænset med bankeri og vibrationer i overliggende konstruktion.

Når du har lavet hullet ville jeg rykke, banke eller lign. på det der er tilbage. Hvis det er det mindste løs så skal der gøres noget mere, men normalt kan det sagtens holde sig selv. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis