Skære nyt indvendigt dørhul, fremgangsmåde?

Jeg skal have flyttet en dør til et værelse, men jeg er i tvivl om fremgangsmåden både ved skæring af hul og opmuring af tidligere dørhul.

Der er tale om et nyt dørhul i en gasbeton indervæg.
Der er gitterspær, hvorfor jeg ikke umiddelbart tænker, at den skulle være bærende.
Hvad er fremgangsmåden for denne opgave? Det jeg kan læse mig frem til, er, at der ikke umiddelbart skulle være noget problem i at etablere en ny døråbning. Men at man "for en sikkerheds skyld" ville lægge en overligger ind over døren. Men er det overhovedet nødvendigt? Over samtlige døre i huset, er der lagt et mindre stykke træ henover, der nærmest ikke støtter noget som helst. Hvorfor så begynde med stål her?

Opmuring af dørhul.
Tidligere dørhul er i en gammel ydermur af gasbeton (nu indvendig adgang til værelse). Denne skal jeg gerne have muret op. Men hvordan gør jeg bedst det? Hvilke materialer, hæftning til eksisterende mur, afslutning øverst i konstruktionen for ikke at have luft over sidste blok osv?

Jeg skal have flyttet en dør til et værelse, men... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skal jeg til at købe blokke til projektet. Men hvad skal jeg købe? Gasbeton eller multiplader fås umiddelbart max i 10cm tykkelse. Men da det er gammel ydervæg er blokken 20cm uden puds.

Hvad skal jeg købe? 2x10cm der limes sammen, så jeg laver to vægge op ad hinanden, eller skal jeg bruge murblokke, der umiddelbart ligner det, der er brugt til at starte med? Er murblokke til at arbejde med på samme måde?

Det var sgu billigt. Og det er vel fint bare at lægge dem den vej de passer bedst? Han skriv jo 15cmB og 20cmH. De skal jo bare lægges ned i stedet? 

Og så i stedet for at påføre lim med en limske, kan jeg bare bruge en tandspartel? Har ikke mulighed for at skaffe en limske på 200mm sådan lige. 

Tandspartel er helt ok. 

Du må så have en aftale  Noget på jydekrogen og så ellers afsted til Køge



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis