Gammel brønd på købt ejendom

Har for nylig købt en ejendom. Ejendommen overtages først om et par måneder. Da handlen var gået i orden, mødtes jeg med sælger til en gennemgang af løsøre. Hvad jeg kunne bruge og ikke bruge.

Under gennemgangen bemærker jeg en flise på en stor terresse med en inskription "1890" eller noget i den dur jeg ikke tidligere har set. Sælger oplyser mig at det er en ældgammel kampestensbrønd. Spurgte til status på denne hvortil sælger svarede " ja, jeg tror jeg kiggede for en 8-10 år siden, og den var da ikke faldet sammen" ?!

Jeg har da egentlig ikke lyst til at styrte X antal meter ned i en gammel brønd sammen med havestol og grillmad en dag..

Gennemgik sælgeroplysningsskema og husets andre dokumenter uden denne brønd står nævnt noget sted. 

Så mit spørgsmål er vel; Har man ikke pligt til at oplyse om sådan en brønd når man sælger en ejendom? Jeg kan læse mig til at det kan være relativt bekosteligt at få sløjfet en sådan, hvilket jeg ikke lige har budgetteret med.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Åben den, renoverer den og skjul den godt for myndighederne - sådan en privatbrønd er guld værd.   

Ps. Og ja det er ederbroderemig dyrt at få proppet en brønd til.

Det havde jeg også på ejendommen, men den var kun ca. 4 m dyb. Det kostede nu ikke noget at fylde murbrokker i den og senere sand. Til sidst noget muldjord så det er en del af haven / terasse.

Den kan måske bruges til havevanding, hvis vandstanden ikke er for dyb.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Brønde og boringer der ikke bliver brugt skal sløjfes efter foreskrifterne. Det er for at undgå forurening direkte ned til grundvandet. Er brønden ikke mere end 4 m dyb, må det dog kunne svare til blot at grave et dybt hul. Men er man længere nede, f.eks. under et lerlag, så er der åbnet til grundvandet, og så skal sløjfninger udføres korrekt.

Det er meget almindeligt, at når det kommer "offentligt" vand til ejendommen, så kræves den eksisterende brønd / boring sløjfes. Hvis det også gælder for "din" ejendom, skal du kræve det udført inden overtagelsen.

Det er vigtigt at myndighederne har oplysninger om alle brønde / boringer.


Søren O

Det er ikke mega dyrt og få fyldt et bore rør. Det skal udføres af en autoriseret Brøndborer koster måske 8-10 tusinde Maks . Den skal kun sløjfes hvis den er åben  hvis der er pumpe i er det lovligt nok. 

Jeg mener ikke det er noget der skal oplyses om 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis