Yanmar - expansionsbeholder fra kølevand

Har ikke den store motorforstand, men fra min Yanmar 85HK går der en gummislange fra kølevandsdækslet til en hvid beholder, som jeg formoder er en overløbsbeholder. Det som undrer mig er at overløbsbeholderen modsat sidste år, nu er snavset omkring indløbet i beholderen med noget brunt mudderlignende stads og der er en 2-3 kopper væske i den. Kølevandet er toppet op helt til dækslet, som det også plejer at være.

Kølevandet er sort og lugter af olie. Det erindrer jeg ikke fra tidligere sæsoner.

Kan selvfølgelig være almindeligt griseri forårsaget af det firma der har forårsklargjort båden, men hører gerne jeres mening om det er noget som bør give anledning til action.

Billede af motoren: http://www.evernote.com/l/AAUClwgkkwFMNY5zBzNsuMyet110eJwpz70/

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan ser din motorolie ud, er der snask i olien, kunne det tyde på en sprungen toppakning.

Var det mig, og ser motorolien ellers fin ud, ville jeg tappe kølervæsken af, og få systemet skyllet igennem, og så en gang frisk kølervæske.


Vi prøver igen, i morgen --

Mange tak Je_ns! Marinefirmaet som vinteropbevarer min båd har hvert år faktureret mig kr. 1.750 excl. moms for "Motor konserveret". Gad vide hvad det egentlig dækker over, men jeg formoder det må/bør være en udskiftning af kølevæsken med helt frisk vand+kølevæske i rette forhold? Nogen måde hvorpå man kan checke om dette rent faktisk er foretaget? 

Jeg går ud fra, at din motor er af nyere dato og har ferskvandskøling. Du har jo ekspansionsbeholder.

Skru dækslet af varmeveksleren og sug noget kølevæske op. Ser det lige så snavset ud, så tjek motor olien, om den er mælkeagtig. Hvis ikke, så skal kølevæsken, som nævnt andetsteds, optappes og fornyes.

Sæt dig ind i, hvordan du selv vedligeholder din motor og servicerer den. Der er mange penge at spare, det er jo ikke raketteknik. Det er de bådejere, der betaler sig fra det hele, der får problemer under sejlturen uden selv at kunne afhjælpe banale fejl.

P.S. Du skulle nok have sat dit spørgsmål under Bådmotorer.

Mekanikerens pris for konservering dækker sikkert over gennemskylning med glykolblanding. Om det er prisen værd, bør du nok overveje. Du kan nok gøre det selv og byde fruen på en god middag i stedet.⛵️


1691

Tak for svarene! Det med olieskift og frostsikring af ferskvandskølingen tror jeg nok jeg kan finde ud af, men lidt mere usikker på glykolgennemskylningen af søvandskølingen. At stå ene mand og skulle styre en balje ved indsugningen, starte motoren og holde noget for ved udstødningen forekommer udfordrende, så man skal vel være to til den opgave? 

Hvor køber I andre i øvrigt Yanmar forbrugsmaterialer (olie, kølevæske, oliefiltre etc)?

Når du har ferskvandskøling, har du nok også et søvandsfilter.

Hvis det har et aftageligt dæksel, kan du med en vandkande med glykolblande gennemskyller motoren, mens den kører. Olie og glykol kan evt. købes hos Harald Nyborg eller andre discountbutikker.

Olie, sikkert 15/40 mineralolie, og filtre burde du kunne få i enhver velassorteret bådhandel. Der behøves ikke at stå Yanmar på delene.


1691

Som 1691 skriver, så har du nok et søvandsfilter. Så kan du gøre som jeg gør, når jeg skal gennemskylle motoren ( eller have prøvekørt den inden søsætningen): jeg bruger en spand, trækker vandslangen fra vandhanen op til spanden, på enden af slangen har jeg en hane så jeg kan regulere vandstanden i spanden, fra spanden går der en slange ned til sugestudsen (den der går til pumpen) på søvandsfilteret.  Du fylder spanden med vand, starter maskinen og efterfylder vand i spanden. Når motoren er kørt varm, kommer du et par liter kølervæske i spanden og når den er tom stopper du motoren, og den er vinterkonserveret. Ved godt, at det lyder som et større arbejde, men det er faktisk nemt.

Jeg gør det på den måde om efteråret, når båden er kommet på land, og om foråret prøvekører jeg maskineriet på samme måde, dog uden at hælde kølervæske i til sidst, for så ved jeg, at alt fungerer når båden skal i vandet.

God fornøjelse.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis