Nedløbsbrønd

Hejsa,


Jeg er igang med at forberede til facadeisolering. Dermed har jeg 3 nedløbsbrønde, som har nedløbstilrøret anlagt ind i mod sokklen. Det forhinder i at påsætte isolering på sokkel, så jeg skal på en måde ha "drejet" brønden så nedløbsrøret kommer ud fra muren, og dermed passe med den nye isolering (150 mm). brøndende ser ud til at være i ganske fin stand - har gravet en af dem fri ned til udløbet for at tjekke men havde en ide om at kunne fjerne den øverste del af brønden og erstate den af en top i pcv. Top og bund ser dog ud til at være muret/støbt ganske habilt sammen? Og Kan ikke umiddelbart finde noget der passer? Brønden er 200 mm i indvendige mål.

Der skal anlægges spilde og regnvandsseperering på et tidspunk her i kommunen, så til den til bliver alle brøndende skiftet. Derfor vil jeg helst ikke ha gravet hele brøndene op nu.


Rune
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv om ikke du kan hugge fastgørelsen fri i samlingen, med hammer og mejsel. Måske går røren fri af hinanden ved at rokke lidt med det øverste rør. Dernæst drejer du det øverste rør 90 grd., så har du lidt mere plads til isolering  Hvorfor vil du skifte brøndene, når der skal separatkloakeres? Det er kun afløbene, der skal føres til den nye regnvandsledning.


fase

Jeg ved ikke hvordan det er hos jer, men normalt lader man de brønde stå som intet fejler. Gennemløbsbrønde hvor der er tilløb af både spildevand og tagvand, skal naturligvis separeres, men om det er nødvendigt helt at skifte brønden må en kloakmester afgøre.

Tagbrønde af beton har en svaghed på undersiden af udløbet. Her kan brønden godt være utæt, således at der i regnvejr siver vand ud ved din sokkel. Normalt afsløres det af fugtig jord når du graver ned under udløbet.

Er du det mindste i tvivl om brønden er i orden, så skift til en plasttagbrønd.


Søren O

tak for svar.

Jeg har allerede prøvet at banke med en mejsel på samlingen, men det er som var det støbt for nyligt. Det er virkelig hårdt, så der skete ikke en pind. Stoppede for ikke at risikere, at ødelægge den nederste del. Måske vil det være bedre at forsøge at skære det op?

Jeg synes at have læst at disse brønde "kun" holder i 40-50 år, så derfor antog jeg at alle brønde skal skiftes ved særskilt spildevand - Dog er jeg overrasket over hvor god stand de er i. Jeg kan se vandspejlet inde i brøndende og de er tørre på ydersiden, så de virker ok tætte for neden. Ellers vil vandlåsen vel ej heller virke, så de står og lugter? Det vil være surt at grave det hele op, hvilket jeg så også skal have fat i en autoriseret kloakmester for at få gjort

Skulle jeg være heldig at få dem adskilt i samlingen, hvad mures de sammen med igen? Mørtel af en slags vel?

VH


Rune

Man bruger det samme som til slidlags beton. 4 dele sand og 1 del cement. 

Har du en slagboremaskine kunne du nok komme i gang ved at bore nogle huller ned hvor betonen er klistret på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis