Furono rs 4700 skifter fra hi til low når der sendes

Så må jeg desværre tage emnet op igen.

Min vhf furono 4700 bliver ved med at skifte fra hi til low, når jeg sender.

En forespørgsel hos Furono gav svaret, at radioen skulle have min. 12 v, når der sendes.

Følgende er afprøvet/udført:

Nyt batteri, nyt testkabel 5 m, afprøvet med 3 forskellige antenner uden resultat.

Afprøvning på anden båd med samme vhf gav ingen fejl!!!

Er der nogen med et godt forslag?


1691
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bruger du for tynde ledninger?  sådan en vhf trækker jo ca. 6 A ved 12volt  når du sender.  

Det er korrekt det svar du har fået af furuno, hvis spændingen dykker idet du sender, vil den skifte til lav effekt.

Tak for hurtigt svar.

Ledningerne fra min gamle vhf-strømtilførsel er tykkere end dem, der sidder på Furonoen.

Da jeg afprøvede på en anden båd, var ledningerne ikke tykkere end mine, men hvilken kvadrat ville du anbefale? Jeg tror, at mine er 4 kvadrat.


1691

Ja det er da mere end rigeligt, jeg bruger 2½ kvadrat til min gamle SP radio og den brager bare igennem.

Hvis du har mulighed for det, så prøv  at låne en anden vhf med over på dit skiv, og så se om den også giver samme fejl.

Er det også når du har maskinen i gang, prøv  at måle spændingen på akkumulatoren når du sender, hvis den er ok, så prøv oppe ved radioen. Gør det både med maskinen i gang og uden at den er startet.

Som nænt í ovenstående indlæg, så prøv at måle spændingen, når du sender, dykker den under 12 volt, må du i gang med at fejlsøge på ledningsnettet, tjek samlinger og sikringer, husk også at tjekke stell ledningen. Kik især efter om der er noget der er ieret.

PS du skal måle spændingen helt fremme ved radioen.




Vi prøver igen, i morgen --

Hvis der viser sig et spændingsdyk, kan man jo direkte måle om spændingsfaldet er på plus eller stel. siden. Altså den ene ledning fra multimeter på plus pol på batteri (sidde godt fast) og den anden på plus på radioen, derefter på minus pol på batteri og minus på radioen. Så skal multimeter stå på et meget lavt område og i DC volt naturligvis. Der må ikke være mere end ??? 0,03 volt altså 20 - 40 millivolt ( jeg regner på 4 m 2,5 mm2 ledning og de 6A ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Går man ud fra 4 meter 2,5 mm2 ledning og et strømforbrug på 6 ampere, giver det et spændingsfald på  0,167 volt hvis alt er ok.

Kender ikke meget til radioer, men kunne forestille mig at den måske bruger nogle høje spidsstrømme måske nede i millisekunder som umiddelbart ikke kan måles.

Men har du 4mm2 ledning i både plus og minus, og forbindelserne er i orden, er der jo næsten kun batteriet tilbage.-. 


Vi prøver igen, i morgen --

Åh ja tak for rettelsen min " hovedregning" var ikke kommet længere end til modstands beregningen ( 0,028 ohm), Så skulle strømmen også med i billedet. Men så er det jo nemmere at måle.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En foreløbig tak til alle bidragsydere.

Jeg har ikke prøvet med min bådmakkers vhf i min båd, god ide

Spændingen ved vhf's indgangsledninger er målt til 12,2 v ved 25w sending.

Nu prøver jeg at koble ledninger direkte fra nyt batteri til Furonoen.

Virker den ikke efter disse forsøg, ryger den ud og min gamle Skanti ind igen.

Melder tilbage med testresultater.

Tak



1691
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis