Er der asbest i dette tag?

Hej! Jeg gentager et spørgsmål, som jeg stillede i sidste uge, men hvor det umiddelbart ikke ser ud til, at billederne virker. Så jeg prøver igen.

Jeg skal fjerne noget tag fra et skur og skal lige vide, hvilke forholdsregler, jeg skal tage. Derfor: Kan I sige mig, om dette er et asbestholdigt tag?

Mange tak!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du ikke ødelægger pladerne, når du tager dem ned, kan du undgå at træffe forholdsregler omkring asbest. Men  når du ikke opgiver alderen på taget, bliver det gætteværk, om der er asbest i pladerne.


fase
S. Fabrin skrev den 23-05-2017 13:53:30

Hvis du ikke ødelægger pladerne, når du tager dem ned, kan du undgå at træffe forholdsregler omkring asbest. Men  når du ikke opgiver alderen på taget, bliver det gætteværk, om der er asbest i pladerne.

 Tak for svar! Jeg kender desværre ikke alderen, da det er fra før min tid.

Er ret sikker på der er asbest i pladerne, da det er de gamle B5 plader.

Nok ikke sandsynligt at der er lagt et helt tag op i asbest fri erstatningsplader i B5

Et andet hint kunne være, havde det været asbestfri, var de meget porøse og skaller af i stor stil.   

Men som andre skriver, tag dem forsigtigt ned, og kør dem på genbrugspladsen, de har en specialcontainer til asbestplader.



Vi prøver igen, i morgen --

Så er der åbenbart forskel, her i 8900 skal de bare ind i en container "oven i stakken" småstumper skal samme vej.


Vi prøver igen, i morgen --

Asbestplader på endelavevej i Horsens skal da bare i containeren... så vander de i containeren indimellem så vandet render ud i afløbet ved siden af containeren... hmm...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 24-05-2017 09:53:32

Asbestplader på endelavevej i Horsens skal da bare i containeren... så vander de i containeren indimellem så vandet render ud i afløbet ved siden af containeren... hmm...

Hmm.. Det var ellers ikke det venlige svar vi fik for 8 år siden - næ.. vi måtte skam pænt køre hjem med pladerne igen, dvs. så prøvede vi Odder her var svaret det samme. Så alle plader blev omhyggeligt pakket ind og stumper kom i et par spande med låg på. 

Ps. Faktisk tror jeg ikke engang at privatpersoner mere kan aflevere asbestplader på genbrugspladsen i Horsens. 

Københavns kommune som spørger kommer fra (2200) modtager Eternit i op til 100 kg hvis det ikke er stærkt støvende, på genbrugspladserne.

Så, hvis du står med 200 kg må du komme ned med de hele plader før og efter en barbering eller bare vente til næste dag :-)

https://www.a-r-c.dk/media/391118/W...g-2016.pdf

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis