Belægningssten - hvilken vej skal de ligge?

Følg tråden
dami4200
dami4200
Postnr: 4200
dami4200 dami4200

Hej,

Jeg er ved at få anlagt parkeringsområde ved siden af huset. Men pludseligt bliver jeg i tvivl om, hvilken vej herregårdstenene bør lægges.

Anlægsgartneren mener at stenene bør ligge på langs af huset (billede 1). Han begrunder det med, at de vil "låse" bedre i forhold til belastning fra bilerne når man parkeret/kører ud.

Jeg bliver selv i tvivl om, det vil være mere fordelsagtigt (harmonisk), hvis stenene bliver lagt på tværs af huset (billede2). Derudover har jeg set at de fleste steder bliver stenene lagt på tværs af huset.

Derfor kommer spørgsmålet, hvilken vej vil i ligge stenene og hvorfor?

På langs huset:

På tværs af huset:

PS. beklager mine manglende paint-skills, men håber at det giver et billede af hvad jeg mener :)

Hilsen
Dami

dami4200
dami4200
dami4200 dami4200 Trådstarter
Frank Chr. skrev den 23-05-2017 11:31:02

På tværs af kørselsretningen.   

Hvorfor? 

Pga udseendet, eller holdbarheden (måden stenene låser på)?

jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

På langs, så den lange led kommer til at ligge parallelt med vejen. Aht. udseendet.

Illisher
Illisher
Postnr: 3600
Illisher Illisher

Aldrig have lange lige fuger med kørselsretningen.  Gå en tur i nabolaget og kig på ondkørsler. Det er tydeligt at se forskel på dem der har lange lige fuger hvor bilen kører. Der kommer simpelthen kørerspor af det med tiden. 

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Jeg vil sige som IIlisher at fugerne skal på tværs af køreretningen for at undgå spor med tiden.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Siger min svigersøn der er brolægger   

Ps. Den yderste række lægges på langs.

IT manden
IT manden
Postnr: 3660
IT manden IT manden

En note, som ikke har noget med retningen at gøre: 

Har hørt et sted, at de låser bedre hvis man ligger dem i 1/3 forbandt.  

dami4200
dami4200
dami4200 dami4200 Trådstarter
IT manden skrev den 23-05-2017 13:05:36

En note, som ikke har noget med retningen at gøre: 

Har hørt et sted, at de låser bedre hvis man ligger dem i 1/3 forbandt.  

De bliver formenteligt lagt 1/2 forbandt, da på den måde undgås en masse skærringer (og det passer med en 1/2 herregårdsten)  

IT manden
IT manden
Postnr: 3660
IT manden IT manden

Kan godt se 1/2 forbandt er lidt nemmere når man skal ligge det. Men det andet anbefales til indkørsler, grundet den bedre holdbarhed...

Martin.v
Martin.v
Postnr: 6800
Martin.v Martin.v

Jeg vil sige som det sidste billed - pga du får et bedre areal og udligne trykket fra bilen af..

Men det største vigtighed er underlaget - det skal være solidt, har ikke nogen opskrift, men hjælper ikke og ligge stenene rigtigt, og så underlaget er bygget forkert op - for så får du kørespor 😉

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.