Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@jascdk: Jeg har stadig boksen og kan godt tage et billede af bagsiden. Og selvfølgelig også af "panelet" - det er nok mere funktionelt end kønt og stadig WIP, men det kan da give en ide om mulighederne

Temperaturerne kommer fra forskellige kilder:

  • Fremløb på gulvvarmekredsen kommer via Wavin der har en føler. Det samme gælder rum- og gulvtemperatur
  • Retur på gulvvarmekredsen samt fremløb på shunten kommer via en Tellstick og en "wireless multi sensor" fra http://foogadgets.tictail.com/. Den kan drive et stort antal følere som kan købes til ingen penge på ebay, så jeg har temperaturfølere på stort set hvert rør i kælderen:-D

@Malte: Det er sådan en fætter her (FT232+ADM2587)

Diskussion om binding og link til jar-fil her (postet 30/4 af zmartify/Peter Kristensen). Det ser ud til at har lavet den som del af et kommercielt projekt, men han har været så flink at dele den:-)

/Thomas

Det var snedigt det der - ser rigtig godt ud sys jeg! Så det der, ligger pt. som helt standard i Openhab, og kræver ikke det store rent konfigurationsmæssigt?

jascdk skrev den 14-12-2018 18:42:28

Det var snedigt det der - ser rigtig godt ud sys jeg! 

Tak:-)

Så det der, ligger pt. som helt standard i Openhab, og kræver ikke det store rent konfigurationsmæssigt?

Mjaa. Inden for home automation er der vel ikke rigtig noget der er helt standard;-)

Men når det er sagt så synes jeg Openhab er ret enkelt at konfigurere, og Wavinen håndteres fuldstændig inden for systemets standard. Når bindingen er konfigureret finder den selv de tilkoblede enheder, og så er det egentlig bare at sætte widgets op i HabPanel (eller lave et sitemap hvis man hellere vil den vej).

Man kan også gøre det mere kompliceret med regler/kode, - jeg kan ikke kode "rigtigt," men simple regler som at sætte en timer op og lave en "festknap" der kan skrue ned i 6 timer og selv skrue op igen står på to-do-listen.

Hej
I smider det over wifi. Men vil det ikke være muligt at smide det over Ethernet? når vi arbejder med modbus på arbejde kører vi det næsten altid over et normalt ethernet.

på forhånd mange tak

Annonce

Tjoo - det brude du kunne, men koden skal nok ændres, da den er sat op til at bruge wifi. Men brug da et wifi esp8266 modul til det, og drop kablet. Det virker lige ud af boksen

Hej alle.

Som en ivrig bruger af Home Assistant og som en længe frustreret gulvvarmeejer har det længe være min plan at lave/kode min egen løsning - men når jeg læser denne tråd overvejer jeg om en ACH9000 kunne være en god mellemvej.

Jeg har et spg. til alle Jer der bruger JensHøi's løsning med 3V3 seriel til RS422 konverter og en MCU:

* Hvad bruger I som rumfølere? Wavins løsning eller styrer I dette via HASS?

* Hvilke muligheder giver denne løsning: Styring af "Target temperature" og hvad mere?


De bedste hilsner

Tonkin

Det er et helt standard gulvvarmesystem fra Wavin, som selv styrer temperaturen ud fra de medfølgende rumtermostaters target.

Det eneste min løsning giver mulighed for, er fra Home Assistant at indstille termostaternes target, aflæse aktuel rumtemperatur og helt slukke for varmen for hvert rum.

Hvis man vil mere end det, f.eks. lave tidsstyring eller slukke for varmen hvis et vindue bliver åbnet, så er det logik som laves i Home Assistant.

Hvis man har en Google Home tilsluttet Home Assistant, kan man f.eks sige "hvad er temperaturen i køkkenet" eller "sænk temperaturen i stuen med 2 grader" - det virker men er selvfølgelig begrænset anvendeligt, da gulvvarmen reagerer langsomt.

Personligt bruger jeg det udelukkende til at kunne sænke temperaturen, når jeg ikke er hjemme i længere tid, og så fra afstand at kunne hæve den igen, når jeg er på vej hjem.

* Hvad bruger I som rumfølere? Wavins løsning eller styrer I dette via HASS?

Ved opførsel af vores hus fik vi installerede kablede wawin rumfølere. Det er muligt at ændre temperaturen i både HA og på føleren - det hele bliver rapporteret ind via MQTT, og HA bliver opdateret ved ved ændringer - og den anden vej (altså rumføleren bliver opdateret med den temperatur man har sat i HA).

* Hvilke muligheder giver denne løsning: Styring af "Target temperature" og hvad mere?

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så er styrring af "Target temperature" det som man sætter sin rumføler til - altså bare den temperatur som rummet skal varmes op til.

Da jeg har rumfølere i alle rum kan jeg få et overblik over temperaturen i hele huset, og selvf. også ændre den remote via HA.

/jakob

 

Hej Jens og Jacob

Tak for jeres hurtige svar!
Fedt at rumføleren synkroniserer med indstillinger via HASS! Og godt arbejde fra dig JENSHØJ!!

En Wavin løsning vil klart være det letteste – og sikkert også det mest driftsstabile, da løsningen ikke er afhængig af egen kode & hw. Men det bliver hurtigt 7500,- for udskiftnings af styreboks, rumfølere og telestater!!

Mine overvejelser – indtil jeg stødte på denne tråd – har været at lave og kode min egen styreboks som via HASS og MQTT indhenter temperaturen, solindfald, udetemperatur m.v. Jeg har via en Xiaomi Gateway kontakt til en temperatursensor i hvert rum – og jeg er faktisk kommet så langt at jeg med en Raspberry Pi og et 8WAY 220V relæ er klar til at styre telestater og cirkulationspumpe. Boksen kommunikerer med min HASS (via MQTT over Ethernet). 

Men puha … jeg frygter en lang peiode med nedbrud og udfald til både den iskolde og den brandvarme side. Så kan det jo være at 7.500,- syntes billigt lige pludseligt.  

En ting dog sikkert - Mit 10 år gamle system fra Pettinaroli skal dø! Det virker mega ringe og forbinder ikke til Home Assistant = 2 x fail!

/T

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis