Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke prøvet at få min Athom Homey til at fange de signaler. Kunne overveje at lave et plugin til Athom, så den kunne snakke med wavin som en webservice. Men da de er ved at lave meget af api'et om til et 2.0 bliver det ikke lige nu.
Min tid er heller ikke til det lige nu.

Så det jeg har nu er en miniserver (apu2c4) hvor jeg har tilsluttet modbus usb stik til. Men det kunne fint være en rpi. Det er mest hvor du vil gemme data. Lige nu har jeg sat et docker miljø op med Grafana, Influxdb og Prometheus. 

Umiddelbart ligner Animus Heart lidt det samme, det ser dog ikke ud til at de har den store fællesskab og muligheder for plugins som Athom Homey har. 

Alternativt, kan du ret billigt købe nogle hardware og så installere OpenHAP eller HomeAssistant. Men som jeg ser det, kræver det lidt mere teknisk viden, for at komme igang. Jeg ville bare have noget der virkede. 


jenshøj skrev den 22-09-2018 21:38:44

Jeg glæder mig til at høre, når I får det til at virke.

Switchmode converteren kan undlades, hvis man strømforsyner nodemcu'en på usb-stikket med en gammel mobillader eller lignende. Så det eneste der måske kan være svært at finde lokalt, er rs422 kredsen. Kan sikkert godt finde et alternativ hos en dansk forhandler, hvis nogen ønsker det.

Jeg har loddet det sammen på en hulprint som dette.

Hvis man ikke er har lavet sådan noget før, så vil jeg anbefale, at starte med få hul igennem til nodemcu og teste at wifi forbindelsen virker, inden man kobler det til gulvvarmestyringen.

 Hej Jenshøj. Jeg har nu fået uploaded softwaren til min nodeMCU og jeg kan se den i min mqtt broker installeret på min HA, køre hassio. Men jeg kan ikke teste den. Siger at adress not availabel. Skal den være tilsluttet Wavin før det virker. Hvor vil clima og sensor dukke op ved at bruge MQTT discovery funktionen? På forhånd tak

Det er måske en god ide at fortsætte diskussionen på github. Har fået lidt henvendelser andre steder fra, og det kunne være rart at have alt samlet et sted.

Men for at svare på dit spørgsmål. Min program scanner Wavin boksen for at finde ud af hvilke udgange, der er aktive på den, og hvilke termostater der styrer den pågældende udgang. Så du vil ikke få noget frem i HA (med autodiscovery), før du har forbindelse til Wavin.

Uden Wavin forbundet, bør du kunne se et mqtt topic som hedder heat/floorXXXXXXXXXXXX/online, som skifter mellem true og false alt efter om der er forbindelse mellem nodemcu og mqtt server.

Det lyder dog som du allerede har forbindelse mellem nodemcu og mqtt? Hvor og hvornår kommer address not avaliable?

Vil gerne forsøge at hjælpe, men som sagt, tror jeg det er en fordel at fortsætte på github. Så opret gerne et issue dér (fint hvis det er på dansk, tror alle der kommer til at bruge min kode taler dansk)

jenshøj skrev den 09-10-2018 18:45:26

Det er måske en god ide at fortsætte diskussionen på github. Har fået lidt henvendelser andre steder fra, og det kunne være rart at have alt samlet et sted.

Men for at svare på dit spørgsmål. Min program scanner Wavin boksen for at finde ud af hvilke udgange, der er aktive på den, og hvilke termostater der styrer den pågældende udgang. Så du vil ikke få noget frem i HA (med autodiscovery), før du har forbindelse til Wavin.

Uden Wavin forbundet, bør du kunne se et mqtt topic som hedder heat/floorXXXXXXXXXXXX/online, som skifter mellem true og false alt efter om der er forbindelse mellem nodemcu og mqtt server.

Det lyder dog som du allerede har forbindelse mellem nodemcu og mqtt? Hvor og hvornår kommer address not avaliable?

Vil gerne forsøge at hjælpe, men som sagt, tror jeg det er en fordel at fortsætte på github. Så opret gerne et issue dér (fint hvis det er på dansk, tror alle der kommer til at bruge min kode taler dansk)

 Det kommer når jeg forsøger, mosquitto_sub -u username -P password -t heat/# -v. Men det skyldes jo nok som du skriver at jeg ikke har tilsluttet den til wavin i nu. Mangler desværre lige den IC 3v3 seriel til 422 converter, før jeg kan færdiggøre projektet. Men kommer forhåbentligt i løbet af ugen.

Den kommando skal virke. Den er helt uafhængig af nodemcu og mit program. Den burde returnere et tomt svar, hvis der ikke har været forbindelse mellem nodeMcu og mqtt serveren.

Annonce

Underligt. Men når jeg tjekker topic, som du skrev heat/floorXXXXXXXXXXXX/online. Kan jeg se den melder true/false. Så det virker.


Lyder som en god ide at fortsætte den tekniske diskussion på Github:-)

I mellemtiden kan jeg fortælle, at jeg har fået installeret en OpenHAB add-on fra Zmartify fra denne tråd:

https://community.openhab.org/t/new-binding-suggestion-wavin-ahc-9000-jablotron-ac-116/28422/43

Det eneste hardware der kræves (udover en OpenHAB server der kan køre på en Raspberry Pi) er en seriel->USB converter som den her:

https://www.ebay.com/itm/Industrial-USB-to-RS485-Converter-Magnetically-Isolated-FT232-ADM2587/151738598571?hash=item23545344ab:g:T8cAAOSw9N1VlBRx

Installationen er nem; USB-converteren skal bare sættes i - ingen driverinstallation - og så er det bare at kopiere en jar-fil. Derefter finder OpenHAB selv termostater og aktuatorer og klarer de grundlæggende funktioner (jeg kan ikke få ferie-mode til at virke, men det kan jo så gøres med regler i OpenHAB).

/Thomas

Så er delene samlet og det hele virker. Kan styre det hele i home assistant. Tak til Jenshøj, får dette super stykke hardware/software.

@jenshøj . Virkelig godt arbejde du har lavet jens - tusind tak Jeg har fundet mig et Wavin AHC 9000 system, som skal erstatte vores gamle Neotherm anlæg. Jeg roder en del med ESP´er og har et RS-485 TTL modul til RS-485 liggende. Vil det kunne bruges istedet for den lille RS422 IC du har brugt? MVH Jacob


LINK til modulet er her: https://www.aliexpress.com/item/TTL-to-RS485-Converter-3-3V-5-0V-Hardware-Automatic-Control-Converter-Module-For-Arduino-for/32836213346.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4djSiB48

Det et en model der ligner jeg købte. Dog i en dansk webshop. 

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis