Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg bruger https://home-assistant.io/ på en Raspberry PI. Understøtter umiddelbart de produkter du nævner.

Min gulvvarme styring er en Wavin AHC 9000. Det er muligt at snakke med den fra omverdenen, men det kræver lidt viden og programmering. Men kan og vil man ofre lidt tid på det, så er det muligt at integrere den med f.eks. home-assistant, så man kan se og sætte aktuel rumtemperatur som man lyster.

jenshøj skrev den 18-08-2017 22:02:26

Jeg bruger https://home-assistant.io/ på en Raspberry PI. Understøtter umiddelbart de produkter du nævner.

Min gulvvarme styring er en Wavin AHC 9000. Det er muligt at snakke med den fra omverdenen, men det kræver lidt viden og programmering. Men kan og vil man ofre lidt tid på det, så er det muligt at integrere den med f.eks. home-assistant, så man kan se og sætte aktuel rumtemperatur som man lyster.

 Det blev i første omgang en ahc 9000. Så må jeg se, hvad ambitionerne (og evnerne) rækker til🙂 Når du skriver at den kan snakkes med, er det så via modbus? Og kan det gøres selvom der er koblet display på (har læst til afvigende info om det punkt)?

Er der en opdatering på denne? Jeg har en aahc 9000, og selvom kommunikationsprotokollen er modbus, så er det en proprietær implementation der gør det lidt mere besværligt... Hvor langt nåede I?

MichaelVognsen skrev den 29-12-2017 09:32:44

Er der en opdatering på denne? Jeg har en aahc 9000, og selvom kommunikationsprotokollen er modbus, så er det en proprietær implementation der gør det lidt mere besværligt... Hvor langt nåede I?

 Jeg nåede dertil at den sidder der og virker - med den originale styring:-( Kiggede lidt på Openhab, men det virker til at have en ret stejl læringskurve og jeg har ikke haft tid/mod til at gøre mere ved det. Planen er stadig at se på det, men det kommer nok til at vare noget tid. 

Jeg forstår ikke at Wavin ikke laver et WiFi-kit og en app. Det må være relativt enkelt når modbus-interfacet allerede er der! Det mangler for at de kan sige at de er med på smart home bølgen, og det ville være en oplagt mulighed for mersalg til eksisterende kunder. 

Dokumentationen til Wavins modbus kan findes online. Den er ikke så vanskelig.

Jeg bruger en esp8266 til at konvertere fra seriel modbus til wifi (mqtt, så det kan snakke med det meste)

Har kørt med det i nogle år, og det virker ganske udmærket.

Har haft planer om at ligge min kode og diagram på nettet, så andre kan bruge det, men har ikke fået taget mig sammen, da jeg ikke tænkte, der var ret mange, der synes det var interessant. Men det er der måske?

Annonce

Ja, for Søren


Github ville være optimalt, så vi sammen kan udbygge den med funktionalitet.

Min oprindelige tanke var at bruge noge smarte termistater som 'erstatter' de kedelige 'stock' der følger med, men det gør du ikke?

Jamen, så vil jeg da forsøge at samle stumperne og ligge det op. Det bliver dog nok først i det nye år.

Jeg bruger de medfølgende termostater. Tror ikke det er let at udskifte dem. De kommunikerer jo med styreenheden, og denne laver al styring at aktuatorer og pumpe. Hvis man fjerner termostaterne tror jeg ikke styreenheden vil virke, da den så vi stå og sige, at der ikke er kontakt til termostaten.

Det jeg har lavet er ret simpelt. Jeg aflæser nogle ting for hver kreds: Aktuel temperatur, indstillet temperatur, om kredsen er tændt og aktuelt batteriniveau for termostaten. Disse værdier publisher jeg med mqtt protokollen. Jeg har så en Raspberry med home-assistant, som modtager værdierne. Fra home-assistant kan jeg indstille temperaturen på termostaten ved at sende en mqtt besked den modsatte vej tilbage til styreenheden, som så sender værdien videre til termostaten. Jeg bekymrer mig således ikke over hvordan reguleringen af temperaturen foregår - jeg ændrer bare target.

I home-assistant ser det således ud:

I praksis betyder det, at jeg kan ændre temperaturen på en termostat, og så ændrer target sig i home-assistant, og jeg kan gøre det modsatte.

ThomP skrev den 18-08-2017 16:49:12

Det er vist lidt for indforstået (eller også er jeg bare uvidende), men hvad betyder det (altså at undgå "D")?

 Der refererers til PID regulering, P=Proportional (forskel/afvigelse), I=Integral tiden (traeghed) og D=Devirat (Reaktion paa hurtige aendringer).

Her er en engelsk artikel om emnet:

https://www.csimn.com/CSI_pages/PIDforDummies.html

Her er en udfoerlig beskrivelse af PID regulering paa dansk:

https://www.google.com/url?sa=t&rct...txpm8qnW3s


 

Fedt Jens Høj

Mit nye hus står færdig til april, og håber på at have det oppe at køre igen. Har desuden en Google Home allerede, så din case passer perfekt på det jeg skal bruge den til 😊.

Jeg følger lige med her - har længe grublet over hvordan jeg kunne få home-assistant til at snakke sammen med mine 2 AHC-9000'er. Var ellers ved at vende mig til tanken om at det nok skulle være noget der kunne gøres via den skærm man kan købe til dem.

Ser meget frem til at se noget kode (når du får tid Jens Høj) - jeg har vist et par ESP'er liggende som nok kunne bruges til formålet.

/jakob

Der er yderligere 62 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis