"æder" Bagdækkene

Hej Hej

Er der nogen som ved, hvad det skyldes hvis en bil "æder bagdækkene"?

Jeg ved ikke, hvor på dækket sliddet sker, men jeg vil mene, at bilen evt. har været skadet, da jeg sjældent hører om skader på bagdækkene. Det er mere alm., at en bil "æder" forhjulene, hvis den ikke er sporet.

Nogle forslag??



Hilsen
Bryan
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har en bil fået en hård påkørsel bagfra, kan den blive skæv, og det kan så betyde, at bagtøjet også sidder skævt så dækkene nærmest rasper hen ad vejen.

Der er flere firmaer, der kan udmåle om en vogn er skæv, men det koster jo nogle kroner at spænde den op i sådant et instrument, men måske billigere end nye dæk for ofte.

Mvh. JørgenE
Er det ikke normalt forhjulene man sporer, og hvordan stiller man et bagtøj?

Mvh. JørgenE
Hej Hej

Jeg har heller ikke hørt om, at man kan spore baghjulene, men på den anden siden ved jeg intet om, hvordan sporinger foregår i praksis såå??.

JørgenE:
Jeg har godt hørt om, at man kan måle om en biler er skæv i karrossiriet, men det er en bil, som jeg måske vil købe - og så ville jeg lige høre på LDS, om det var noget som skulle få alarmklokkerne til at ringe, og jeg derved skal holde mig langt væk fra!!

Det, som undrer mig, er, at det er begge baghjul, som bliver slidt skæv og ikke bare èt baghjul (fx et meget slidt baghjulsleje eller hjulophæng). Det får mig til at tænke på en skade på bilen, men hvis der nogen, som har en god forklaring, så vil det være spændende!! :wink:
Hej
Nu skriver du ikke om hvilken bil det er og hvor gammel den er, men
en mulighed at check er om evt. gummibøsning-er er slidt i den ene side og ikke i den anden side, altså den langsgående stang forfra og bagud, og på den måde kører bagakslen lidt skæv.
biggrin biggrin

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
Hej smile

Jow jow.. man kan godt spore bagtøjet på mange bilmærker..

http://www.netrep.dk/e-mails/styretoej-hjul.htm#Mercedes%20300%20SE%20'87%20-%20dækslid%20på%20indersiden%20af%20bagdækkene.

Det er da værd at checke..

Mvh ThomasB
Hej

Jeg har en enkelt gang haft behov for en sporing, min mekaniker kaldte det en 4 hjuls udmåling og den foregår som antydet på alle hjul. Som flere nævner er der flere vinkler på bagtøjet som kan indstilles, har dog ikke prøvet selv.
Jeg kan forstå, at det er en bil spørgeren overvejer at købe, så ville jeg personlig vente til en mekaniker havde stillet en præsis diagnose, jeg har betalt 400 ex moms for en 4 hjulsudmåling ved min CAD mekaniker.
Det er vel i øvrigt ikke så enkelt, at hjulene har været byttet om for at fordele slid?
Et relativt nyt dæk som slides skævt på forhjulene ser ved første øjekast upåfaldende ud, når det så skiftes til baghjulene, er det stadig skævt og efter yderligere måske jævnt slid på baghlulene, ser man pludselig den oprindelige skævhed (fordi hjulet nu er mere slidt), som jo var forårsaget af forhjulene.
blot en tanke.

mvh Anders Kruse
Hej Brunhøj,

Nu skriver du ikke noget om, hvordan den æder bagdækkene. Hvis i tvivl om skader m.v. vil jeg under alle omstændigheder få den checket af f.x. FDM eller et godt værksted - de kan også rådgive dig om sporing etc.
Men har du egentligt checket, om dækkene har de rette dimensioner, tryk, fælgene korrekt indpresning etc. Der kan være et utal af årsager (min egen polo ødelagde Continental dæk (eller omvendt), efter påmontering af Michelin har den nu kørt 100.000 på samme bagdæk uden problemer).

Mvh.

Jan R.
Det kan også være at baghjulene roterer den forkerte vej, så slides de nemlig også hurtigere end normalt.

På siden af dækkene er der en pil der viser hvilken retning at hjulene skal rotere for at sidde rigtigt..

Kris Henriksen
elektronikmekaniker og IT-Supporter ved Forsvaret
http://www.fotograf3n.dk
Hej

et par ting angående dæk:

- ikke alle dæk er mærket med pilen. Det afhænger af mønstret.
- en sporing kan godt hjælpe på baghjul
- forkert lufttryk i dækket kan også være årsag til slid - for meget luft = slid midt på dæk, for lidt luft = slid på en eller begge sider/kanter af dæk
- det kan også være forkert dæk/fælg størrelse der gør det.

ved godt et par af dem tidligere er nævnt, men så har jeg jo bare sammenfattet dem for dig :-)

Toyota er IGEN kåret som de bedste i norden!!!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis