rensning af glas på wiking pejs ? glenn 52 06-10-2003 06:45 jeg har en nyere wiking pejs hvor glasset er blevet grimt af sod og fastbrændt røg. Kan dette renses af på nogen måde så jeg for en klar glasplade igen. Balle 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
morten B M 389 06-10-2003 07:15 har selv renset vores glas med det samme som vi bruger til keramisk kogeplade. Det virker.
JørgenE 2376 4040 06-10-2003 19:21 Hvis du sørger for korrekt kørsel med brændeovn, vil problemet ikke opstå. Mange fedter med luften i starten og for lidt avispapir der giver et kraftigt bål, eller de skruer for hurtigt ned for luften. Det er ikke ilden der giver varmen, men når man hurtigt får temperaturen op i ovnen, så gasserne antændes. Derefter kan man skrue ned og den enorme varme fra afbrændte gasser vil holde glasset rent uden andre midler. Mvh. JørgenE
ThomasB 1608 06-10-2003 19:52 Hej Krøl et par avissider, dup i vand og dup bagefter i akse.. Gnub på ruderne.. gentag en masse gange.. Alternativt er 3 dbl. salmiakspiritus ret godt.. (eller ovnrens) Mvh ThomasB
JørgenE 2376 4040 06-10-2003 20:31 Da endnu en bruger viser han har behov for at ordne glasset :lol: skal jeg lige sige, at man ikke er i tvivl om, når gasserne er tændte, for så svæver der en flakkende ild over "bålet" stille og roligt, og det er gasserne der brænder og æder brændet, pillerne eller hvad det nu er, for så er temperaturen nået, og det er det brændeovnen skal nå op til for at yde sit maksimale modsat en pejs, der bare viser du æder brændet op. Prøv at køre lidt længere med åbne lufttag til der er fuld gang i det hele, skru så ned, men ikke helt til ilden blafrer mærkeligt, og pludseligt tændes gasserne, og når de har kørt nogle minutter så skru længere ned. Det er denne tænding af gasser du skal kontrollere og ikke et bål i brændeovnen - det kan man gøre på terrassen i en olietønde :wink: Mvh. JørgenE
JørgenE 2376 4040 06-10-2003 20:34 Jeg skulle lige tilføje, at har man een gang set gasserne blive antændt, er man ikke i tvivl om hvornår man fyrer korrekt. På vores brændeovn, som vi ikke bruger grundet følgende hovedpine, kunne en elektronisk regulering holde disse gasser vedlige til der kun var lidt aske tilbage. Mvh. JørgenE Annonce
Elsebeth 70 10-10-2003 21:38 Den med en let fugtig avis ( eller gammel klud) som du dypper i asken og gnider på ruden VIRKER BARE og så er det jo gratis - og det kan vi jo godt lide :lol:
glenn Trådstarter 52 13-03-2004 21:06 Kan man ikke gøre glasset materet ved at rense med avispapir, det er der nogle der påstår ? Balle
Elsebeth 70 16-03-2004 10:26 Det der kan matterer/ridse ruden, er hvis der er sand/små sten i asken, som har hængt ved træet. Jeg sier min aske ( for at være sikker) og har det stående i en lille sød dåse, så jeg er sikker på det ikke ridser. Og har ikke haft problemet ... jeg bruger ikke andet end aske, vand og en gammel klud eller avis.