Kommentarer til projekt: 18" Båndsav 3

Her samles kommentarer til projektet: 18" Båndsav 3

Kommentarer vises både her og på projektet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Her samles kommentarer til projektet: 18" Båndsav... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

I et håb om der måske kan "sås" en lille spire til at komme i gang, og ikke mindst lysten som jeg fornemmer du har.

Det skal være en fornøjelse, om jeg så magter det, er jo en ganske anden ting.

Er først & fremmest håndværker. (ikke skriftens mester) 

Men ka' jo kun håbe det blir' nogenlunde forståeligt (tegnsætning må du/i selv tilføje, med rund hånd)

Snart et ½ århundrede siden skolens 9. kl.

Ikke der er noget som helst forkert i at "flå" en sav fra "hylden" som man jo på forhånd ved fungerer, udfordringen ved det' er der' så bare ikke. (men i Kr/ører. kan det ikke betale sig) 

Der mange der "hænger sig i dette" ( Ka' et' no betål se)

Der er masser af mennesker i Verden som har lavet  båndsave, efter disse tegninger, også her i vores lille hjørne af kloden.

Der er for mig ikke noget, som selv at sætte sit præg på noget, jeg selv kan lægge nogen energi, og mange tanker i.

Det har da bestemt også været mange udfordringer i det, men det er da lykkes synes jeg, langt om længe ganske vidst.

Jeg kan stadig ikke lade være med "lige" lægge hånden på når jeg går forbi, kan vist bare ikke lade være, det er nok "krøbet" lidt ind under huden på mig.

                               >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Det begyndte i efteråret 2009 hvor jeg tilfældigt opdagede ham Mathias Wandel på internettet, jeg kikkede længe på mange af hans videoer på hjemmesiden Woodgears.ca 

Og endte med at jeg købte bygge vejledning og tegninger til saven.

Overførte 21 Ca. dollars til Mathias W, nogle få min. senere modtog jeg filer som kunne pakkes ud, og printes. (i metriske mål) 

Sproget har ikke været den store udfordring, med mit "defekte Engelsk"

Havde nogle måneder forinden købt en Gl. redningsbåd, med en Md.1 VP. 6 Hk diesel motor.

I Hanstholm små 30 km herfra, denne ku' jeg se nogle muligheder i.

Havde bare en 3 hjulet Black & Decker båndsav som jo ikke kunne magte de stykker egetræ jeg havde en forestilling om, der skulle bruges til en ræling/lønning. (hedder det sådan)?

Der var på daværende var en flækket ½" vandslange som skjulte samlingen. 

Havde et "indre" billed af hvordan det kunne komme til at se ud, & købte nogle 1 m. 8 mm. A 4 rustfrie gevindstænger + skiver/møtrikker.

Træet skulle så skulle laves i 3 dele, indvendig/udvendig liste, som sku' boltes på og proppes af efterfølgende, hvor på der sluttelig skulle limes/skrue et stykke eg ovenpå skrue/proppe af til sidst, og lakeres.

Men tiden ville det lidt anderledes:

Sygdom i nærmeste familie, satte en stopper for det, men var i gang med at bygge/konstruere på saven.

Det afledte lidt mine tanker om sygdom ind i mellem besøgene på sygehus, og tiden derpå.

Jollen ligger stadig hvor den blev lagt, dengang i haven for enden af huset, tiden og interessen er vist løbet fra mig, for at sige det mildt. (har sgi' gang i for mange ting) men jeg har det jo sjovt så pyt.

Træ til "kroppen" 

Blev købt i Jem & Fix, nogle fyr 1" x 4" ru forskalling, som bestemt ikke var for tørt, så det blev skåret op, de store & løse knaster blev boret ud, proppet/limet & lagt til tørre i mit lune fyrrum, hvor jeg dengang havde min komb. Afretter/T høvl.

Skulle bruge 1" x  5" brædder så delte nogle brædder i 3 og limede dem på, en billig måde at få materialet på.

Havde et ønske om at min sav skulle svare til mine krav ang. skære højde og bredde Tv. for klingen, så lavede lidt ændringer på nogle af målene.

Købte et stykke 12 mm spånplade, hvorpå jeg trak nogle linjer som jeg kunne vende tilbage til.

Begyndte at bygge kroppen op i de 7 lag a' 120 x 20 mm med skiftevis overlap for hvert lag, med nogle kiler/forstærkninger som blev tilpasset & limet i med lim købt i Biltema (den der er beregnet til udendørs) billig ca. 70,- Kr/stk. for 3/4 L brugte noget nær 2 bøtter i den process.

Brugt næsten alle de skruetvinger jeg havde når jeg limede.

Tilpassede så næste lag, det tog lang tid.

Skulle/ville jo også besøge en syg, og hjælpe hjemme i en tid derpå.

Det var godt at få tankerne lidt på andet end sygdom.

Båndhjulene voldte mig meget hovedbrud (ku sgi' ikke få dem til at køre uden at exe) og det dur' selvfølgelig ikke, så der blev brugt en del tid & krudt på at "fin-tænke" & prøve at hitte ud af det.

Det' så jo så legende let ud på de videoer Mathias W. havde lavet og lagt på "nettet" men det lykkedes ikke, så jeg brugte nogle Kr. på et par nylon skiver (30 mm pong vist nok) blev lavet i Thisted. 

Så skulle der købes noget isenkram i form af lejer/huse/flanger, valgte at bruge Ø 20 mm. aksler jeg havde en stump til at stå, dette kunne jeg jo lige så godt bruge, nogle Skf. lejer fik jeg af en kammarat, motor rendte jeg over ol. mange andre dele fra blandt andet en gammel egetræs sofa blev ofret til det øverste klingestyr/stamme anordning. Bagklædning af en Teak reol jeg havde til at stå, så genbrug meget stor del af vejen.

Discount alt sammen, er vel ikke Nordjyde for ingenting.

Vil slutte for nu, vender tilbage der er ved at være tid til at få nogle fjer på maven:


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Vender lige tilbage til de besværlige båndsavshjul.

De 1. som drillede var lavet af nogle stykker Birke- x finer 21mm limede 2 x 6 mm x finer ligeledes birk en' på hver side. 

Noget affald jeg havde fået med hjem, for mange år siden, dengang arbejdede jeg med x - finer dagligt, så det havde stået mange år i min carport.

Havde jo bare en stiksav til at skære dem groft runde, borede et Ø 10 mm. hul til en dyvel i i pladen kunne så pudses rund på en stødskive : (motor med en plade, på limet groft sandpapir)

Denne 10 mm dyvel virkede som styr i denne proses.

Lavede en form for land foran som kunne tiltes nogle få gr. for at få skiverne højest på midten, (klingen vil søge op på det højeste punkt)

Drejede hjulene af til sidst så hjulene fik den lidt buede form. 

Men som før beskrevet kunne jeg ikke få dem til at rotere uden at ekse som et dårligt cykelhjul.

Så det blev lagt væk og senere savet i stykker til småt brændbart til (genbrugspladsen)

De 2 nylonskiver (Pong) jeg fik lavet med den rette krumning. 

Så skulle der bores huller i C Ø 20 mm til aksel og yderligere 4 til bolte som skulle holde lejehusene.

Øverste båndhjul:

Hertil skal bruges en ramme hvori den klods med akselen er fastgjort, så ledes at hjulet kan tiltes en anelse i lod + - for at spore klingen. (brøkdele af en mm) for at få den rigtige vinkel i lodret plan, når det er justeret skal der ikke gerne røres mere ved det.

Rammen som skal passe i de 2 lodrette, skal vi kalde dem "horn" blev lavet af egetræ tappet/limet sammen + en dyvel i hvert hjørne. (Stærk konstruktion) og ret afgørende.

Klodsen skal monteres i rammen, med et stykke 10 mm gevindstang op i gennem klods & aksel, til nogle lister (ask) som ligger ovenpå disse (horn) dels virker de som en slags fjeder/modhold når hjulet/klingen strammes/løsnes. (dette skal jo bruges hver gang man skifter klingen for evt. at file selv)

Havde et par koblings møtrikker, fik en dygtig smed til at tig svejse sammen så jeg fik en lang møtrik jeg kan sætte et håndtag på. 

Dejligt at ha' sådan et sted man kan komme og få lavet lidt, man ikke selv kan klare.

Montering af nederste hjul:

Her lavede jeg en stor klods Eg eller Ask med Ø 2o mm hul til aksel, borede 4 huller til nogle lange slanke franske skruer til fastgørelse af denne klods, + en' fransk skrue gennem akselen, så det sidder rigtigt godt fast. (det behøver jeg vist ikke tænke mere på)

Skulle her bruge en lodlinje fra øverste C. båndhjul som på dette tidspunk var på i den klods som skulle  virke som sporings & stramme enhed for at finde det helt rigtige sted at gøre klodsen fast.

Klingen skal jo være helt i lod.

Nederste båndhjul lavede jeg med et leje presset i en 15 mm X finer af pladshensyn, aller inderst. 

Inderst hvor jeg senere skulle montere en hjemme lavet kileremskive til rem/motor.

Og få skærehastigheden til at passe så nogenlunde, jeg kan regulere lidt med Frek. omf.

Remskive til motor: 

Limede et par stykker asketræ sammen, borede et hul svarende til Ø på motoren med et stibart bor, så det passede rigtigt godt og stramt, her lavede jeg en bommert af karat, da jeg ville dreje denne klods rund som en remskive, med den V for remmen havde.

Startede motoren og drejede, det gik jo fint nok indtil klodsen sprægtes, fik kun en lille ridse i panden, en læresteg som jeg aldrig glemmer, også selvom jeg bliver 100 år. ( det kunne jo have været meget værre, så slap med forskrækkelse) 

Om igen og denne gang lykkedes det, selvgjort er velgjort og billigt ikke at forglemme. (har senere fået en rigtig kileremskive på, der er altid plads til forbedring)

1. gang jeg fik klingen monteret (lidt risikabelt) uden nogen form for skærm, så først med håndkraft for at sikre at klingen blev hvor den' skulle være.

Fik motoren midlertidigt spændt fast og tilsluttede til kontakten, det roterede fantastisk det lykkedes   

Bordet/landet er lavet af en rest 12 mm. mdf. i midten og 6 mm x-finer på begge sider, limet sammen og lakeret.

Underdelen: 

Er lavet af nogle 12 mm lister i fyr, på den vis havde jeg mulighed for at lave tap/slids samlinger, det fungerede rigtigt fint.

Fandt den helt rigtige højde og trak (højden på de 4 hjul, 2 med bremse) fra som til sidst skulle monteres.

Afskærmning:

Efter tegning skulle den være kantet, jeg valgte dog at lave den cirkel formet, købte en' 6 mm birkekrydsfiner 1520 x 1520 mm og kreerede den skærm, jeg har i dag.

Købte nogle kraftige magneter til den del af af skærmingen som sidder Tv, som er meget nem at tage af, for skift af klinge, det virker nu også ret godt.  

Frek. Omf. 

Min motor 1,1 Kw beregnet til 400 V men omformeren som kan tages af og bruges andre steder, bruger 240V, så saven kan bruges til begge.

El er ikke det der siger mig mest, så jeg fik hjælp her på LDS til at montere start/stop kontakt som blev indkøbt (E-bay De)

Landet/bordet:

Har undladt at lave det så det kan kippes, det mener jeg ikke at få brug for, så også her er lavet en lille ændring.

Håber det er til inspiration og fyldestgørende, for andre som vil gå i gang med at lave det selv fra bunden af.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

En rigtig fin båndsav du har fået bygget dig, det må jo have taget adskillige timer, men sådan er det jo med hobby.  

Nu nævnte du, at du laver lidt ved en træbåd.

Kender du denne youtube kanal, jeg synes den er fantastisk, en mand der virkelig brænder for at bygge både.

https://www.youtube.com/user/Tipsfr..._polymer=1



Vi prøver igen, i morgen --

Tak je_ns

Jow jeg har set denne (Shipwrigth) om det er denne du mener? + en masse andre.

Ja det tog også meget lang tid at lave den sav.

Træbåd jow byggede en men i krydsfiner hovedsageligt, men det er mange år siden, mener der også ligger scannede fotos på Projekter som det hedder nu.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for gennemgangen Jan.

Det var meget inspirerende ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis