Genbrug af pæretræ på rod

Vi har et gammelt pæretræ tæt på huset. Pærerne er uden interesse.

Vi vil skære det tilbage, så vi slipper for pærer. - Det skal ikke fjernes.

Kan vi evt få vildvin eller andet til at gro på stammen. Så vi stadig har glæde af den?

Her er meget få træer, men det er utåleligt med nedfaldspærer der skal fjernes, foruden alle de hvepse det samler.

Hvilke muligheder er der for at bruge, den del af træet der bliver stående?

Else

Rene Sørensen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens genbruge pæretræet til klatrende planter. Både vildvin og clematis kan gro der hvis der er lidt at få fat i. Jeg har gamle grantræer hvor grenene mangler op i 2,5 m. højde og der er plantet skovranker(clematis)så nu blomstrer mine grantræer.

Sniffer  
Tak for svaret Sniffer. Du må undskylde jeg først svarer nu sad


Jeg har en ide om, at det må kunne lade sig gøre at få vildvin, efeu eller clematis - til at gro ned fra de afskårne grene/toppe (de bliver skåret lige over).

:?: Spørgsmålet er, hvordan gør jeg det?

:!:Her er så få træer, så jeg kunne tænke mig, at det bliver grønt oppe fra og ned.

Rene Sørensen
Du kan nok ikke få dem til at vokse oppefra og ned, men plant dem du ønsker ved roden, så får de rigtig fat i løbet af et par år. HUSK at vand godt, sådan et træ sluger jo noget vand fra de spæde nye planter. Det er helt fint at gøre nu inden frosten sætter ind (efeu)- evt kan du beskytte dem med grangrene. Men det skal være klatre -efeu ( kalder jeg dem ihverttilfælde). Om man kan plante clematis nu hmmm det vil jeg lade andre svarer på....
Det jeg er interesseret i er; at få toppen grøn.

Derfor overvejer jeg vildvin, da jeg ved at det kan gro mange steder og tilsyneladende er hårdført.

Det jeg savner er oplysninger om jeg kan pode det ind hvor grenene er skåret af, eller hvordan jeg gør.

Rene Sørensen
Nej,det går ikke med din ide om at pode. Du kan "kun" plante i jorden. Du skal se efter arter der vokser hurtigt, så bliver det grønt på rekordfart. Mine skovranker er planter i maj i år og de er ca. tre meter oppe og på vej ud af de nederste grene. Det er den gule skovranke med de små blomster, men så er der til gengæld mange af dem. Jeg købte dem i Bauhaus til sølle 15 kr i små potter , men der er kun plantet to stk. Held og lykke med det.

Sniffer  
Nu slynger jeg bare noget ud - uden at have forstand på det - hvad med mistelten, det er da en snylter der vokser PÅ træer. Jeg ANER ikke hvordan man poder og om den kan vokse på gran, men det var lige den jeg kunne komme i tanke om
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis