Leca blokke sættes i hvad?

Efter støbning af fundament skal jeg afslutte med en række leca blokke. Skal disse lægges i mørtel, sand/cement blanding eller hvad?

----
På forhånd tak
Jan Staunstrup
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg skulle sætte fundablokke skete det i den våde beton hvorefter man fyldte dem med yderligere beton og rette dem til. Med Leca ved jeg ikke, men jeg ville tro de også skulle sættes i den våde beton (efter vanding af blokkene), i stedet for at lave et støbeskel, som altid er en svaghed.

Mvh. JørgenE
Jeg har tidligere ringet til Leca - fordi der på deres hjemmeside stod "blokkene sættes i mørtel" og jeg samtidig fik et råd fra en gammel murer om at de skulle sættes i beton (2 skifter)

Leca foreskriver mørtel, jeg antager at det er udfra samme begrundelse som med mørtel der ikke må være stærkere end de mursten der sættes, så stenen ikke knække.

Hvor om alt er så satte jeg vores lecablokke 35 cm bredde i beton - det var noget rigtig møgarbejdede, fordi betonen havde en tendens til at sætte sig hurtigt, selvom jeg vandede blokkene godt. Der var ej heller den elasticitet som mørtel har så blokkene kunne ikke rigtig presses på plads.

Mvh.

René

Citat fra Staunstrup

Efter støbning af fundament skal jeg afslutte med en række leca blokke. Skal disse lægges i mørtel, sand/cement blanding eller hvad?

----
På forhånd tak
Jan Staunstrup


Hej jan stanstrup smile

Da der er tale om sokkelafslutning som skal danne grundlag for den resterende overbygning skal det være grus & cement i blandings forholdet 1:3 dette kaldes også en mørtel det hedder det i fagsproget.
alm. murer mørtel hedder kalk mørtel grus og cement kaldes cement mørtel,det kan for ikke fagfolk virke lidt forvirrende,men vi andre ved det så for os er det ikke noget problem.

Du kan da godt vande dem men dette er ikke nogen betingelse for at få det til at hænge sammen,det er op til dig selv.
Grunden til at man bruger LECA som fodmur idag er at den er lidt isolerende og meget nemmere at arbejde med både vægt mæssigt og til den efterfølgende facade sokkelpuds.

Håber at du/I har fået svar nok :lol:

mvh.milton
AHA - cement og grus er lig med mørtel. Den var ny for mig - men har da sikkert været grunden til megen manglende forståelse! Alle tiders.

(Jeg går stærkt ud fra at det du kalder grus, er det vi her oppe nordpå kalder for sand).
Citat fra Staunstrup

AHA - cement og grus er lig med mørtel. Den var ny for mig - men har da sikkert været grunden til megen manglende forståelse! Alle tiders.

(Jeg går stærkt ud fra at det du kalder grus, er det vi her oppe nordpå kalder for sand).


ja det må det være, det hedder det også her på Bornholm du skal sikre dig at det har en korn størrelse på 0,4 se det kalder man murergrus på Sjælland men her er det sand :roll: :wink:

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis