Kommentarer til projekt: udendørsbruser af solvarme

Her samles kommentarer til projektet: udendørsbruser af solvarme

Kommentarer vises både her og på projektet.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kanon ide, men har det ikke været temmelig bekosteligt med alle de fittings du ha rinde i fangeren ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Joh, det er nemlig ret bekostelig i fittings. Derfor er der også andre billige måder at lave det på. Jeg har talt med gamle smede om hvordan man kan lave det billigere. Denne måde er rigtig god. Det koster jo kun kobberrøret og lodde- sølvet. Og det er rigtigt holdbart. Det er bare træls jeg først har fundet ud af det for nyligt. Nå, men så er der måske nogle herinde4 der kan bruge det til noget. Med venlig hilsen 777
Fangerne kan selvfølgelig bruges til alle slags solvarmeanlæg. Øldåserne er jo bare det man bruger til at lave en gratis perfekt aluminiums absorber. Pga hullerne igennem til kobberrøret giver de en rigtig god termisk forbindelse til kobberrøret.
det kræver jo også at man besider evnen til at sølvlodde ;) de fangere der sidder på mit tag er med kobber rør på et loddet manifol rør men ok det er også fabriksfremstillet og var færdiglodet med absorbere da jeg fik dem. skulle nitte kassen sammen og putte isolering og glas på så var de klar :)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Kanon ide, skulle bare lige kobles ud til bade værelset :o)

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hej dangman Ork joh. Det kan sagtens lade sig gøre. Det kræver bare at beh. er placeret over fanger og at fanger har nogenlunde skyggefrie forhold. man kan placere fangerne nederst på taget og kappebeholder lidt længere oppe, måske på en hanebånd. Et Tip. Man kan placere beholder indgang fra solvarmen til kappebeholder ca 10 cm over fremløb fra solfanger. Det kræver blot man har en klapkontra ventil, så varmen fra beholder ikke render tilbage i fangeren når solen er væk.Beholderen er vist liggende. Det er bedst om beholderen kan være lodretplaceret, da det giver bedst lagdeling. jeg har lagt et diagram ind som viser sådan et anlæg. Det er det simpleste, billigste og bedste anlæg, der kan laves. Der kan selv de bedste pumpestyrede anlæg end ikke være med. Med venlig hilsen 777
Der må være nogle beregninger på højdeforskel og evt andre faktorer der spiller ind, for at få det til at selvcirkulere. Eller skal beholderen bare være over fangeren?


Beholderen skal bare være over fanger. Sørg for kortest mulig fremløb. På billedet med olietønden (som jo sidder på for at holde på isoleringen og holde det tørt) er der brugt 20 mm gulvvarmeslange. Nok ikke det bedste valg, da det vil nedbrydes af lyset på sigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis