Kommentarer til projekt: Haveideer søges

Her samles kommentarer til projektet: Haveideer søges

Kommentarer vises både her og på projektet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej De biller, der vise nye fliser-på hvad side af huset er det? , skal haven være nem og holde-samt hvad havde I tænkt Jer af blomster og buske (hvad kan I lide mener jeg). Har I børn, som også skal kunne boltre sig i haven ? Hilsen kreativtøs
Der er flere åbenlyse muligheder i jeres have. Kort og godt, jeres have er ikke hyggelig og indbydende. Det er der flere grunde til. En af dem er, at I har en stor plæne, som egentlig ikke kan bruges til andet end leg/boldspil. Og det er jo fint, hvis det er det der er brug for. Jeg fornemmer bare, at I gerne vil noget mere med planter og hygge? Ok lad os gå i gang. Indkørslen: Fra fortovet, kan man kigge direkte ind i jeres have... ikke særligt hyggeligt. Der skal etableres en form for hegn, fra fortovet til rundingen af fliser ved garagen. Der kan man bruge stolper, 1.80m plus det der skal i jorden, med rionet imellem og så plante vedben/efeu der kan kravle op ad rionettet. 4 planter pr. meter, og så er det tæt i en fart. Bedene kantes med herregårdssten. Jeres troldhassel skal væk. Og grantræet skal opstammes til lige omkring 2m. Der skal laves bed rundt om grantræet, gerne kantet med forsænkede herregårdssten, så man kan køre med plæneklipperen på dem. Bedet er pænt, og så får

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

grantræet "Luft". Haven skal opdeles i rum, som i et hus, således at man ikke visuelt kan overskue hele haven på en gang. Væggene og møblerne i haven består af hegn og planter samt bede og krukker. Forestil jer haven som et hus med rum og "møbler" så efter jeres ideer. Fortsæt flisegangen hen til hækken mod naboen. Lav en flot træterrasse, evt. i forskudte plan. Fjern thujaen eller lav terrassen omkring den. Det ville være flot. Placer flere grupper af krukker i forskellig størrelse hen langs flisegangen for at bryde den lange sti. I må ikke sætte hegn foran huset ned til haven, det ville ødelægge udsynet.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Træterrassen skal være kæmpe stor. Helt ud til hækken med den. Evt. med en udestue på huset. Husk store skydedøre i den, så den kan gå i et med resten af terrassen om sommeren når solen står højt og fuglene fløjter. Der hvor "de grimme" fliser ligger skal der lægges herregårdssten, så det harmonerer med resten af belægningen i haven. Fra træterrassen, laves der en trætrappe ned til disse fliser, så man kan komme hen til garagen ad den vej også. Der laves en stor trappe.. gerne 3 meter bred, ned til haven fra træterrassen. Buskene ud mod vejen fjernes, og der plantes træer i stedet. Evt. hængebirk, der er hurtigtvoksende. Husk stor afstand fra hæk og træerne imellem. Lav evt. lidt "køkkenhave"-højbede i et af havens "nye" rum. Gerne tæt ved terrassen, da man så nemt lige kan smutte ned efter grønt til aftenens grillmad ;-) Og vupti... så røg der lige 100-200K Kr. på den konto... men det bliver lækkert og flot. I og andre har sikkert jeres egen mening om tingene... men var haven min

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

så kom den til at se ud som skitseret ovenfor. God påske og rigtig god fornøjelse med jeres nye have.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ligusterhækken ser ikke sund ud - og læner sig gevaldigt sideværts på nogen af billederne. Hvis den er gammel ville jeg overveje at fjerne den og som jbr også er inde på, enten skifte den til en nyere sort der er stedsegrøn eller evt. lave et hegn - så er haven ikke automatisk "åben for alle" når hækken har smidt bladene til efteråret. Jeg ved ikke om jeg ville kunne lide at sidde på en træterrasse der er eleveret så meget. Når man sidder på den vil man være meget synlig for folk ude på gaden og dermed for mig ikke virke ret privat - jeg ville anlægge den tættere på jordnivau istedet (evt fjerne jorden hvor niveauet er eleveret op imod huset - simpelthen grave det væk) og være bevidst om at træterrasser kræver væsentligt mere opmærksomhed end dem der er lavet af sten. Alt i alt ellers helt enig med jbr's betragtninger - skab nogle hyggelige steder hvorfra der er udsyn til resten af haven og sørg for i jeres valg af planter at i både har spredning på blomstringsperioden fra tidlig

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis