Bænk med 40mm egetræs låg

Halløj godtfolk på LDS!


Jeg er igang med at lave en bænk i vores soveværelse, og søger lidt råd..!


Låget er 40mm egetræsbordplade, delt op i 4 sektioner á 60cm (dvs. 4 låg, med 4 forskellige rum og ca. lige store rum/låg).


Tanken er at der skal monteres gasfjeder i lågene, så den er lidt nemmere at skubbe/trække op.. de er satans tunge ellers.


Spørgsmål:

1. Lågene: Er som nævnt 40mm, de støder helt op til væg. Hvordan monterer jeg dem så de kan vippe op? Har selv tænkt lidt på køkkenskabshængsel - men kan de holde til en sådan "låge" af massivt eg? Har i andre gode råd, eller tanker til løsning?

2. Gasfjederne: Hvordan beregner jeg hvor stærke gasfjedere jeg skal bruge for at få et nemt løft i lågene, uden at de flyver op og smadre væg (og potentielt mit ansigt :)) ?? og har i nogle gode monteringstips nu vi er ved emnet :)


Ser frem til at høre fra jer!


Mvh.
Charles A. Gudmundson
aka. Mr. Ti-Tommelfingre
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 ligger låget ikke an på en ramme? Der findes hængsler med forsætning. De kan skrues ind i siden af rammen. Gasfjeder: hvis du ser på leverandørers hjemmesider, er der fjedre for forskellige vægtintervaller. Mon ikke du skal op i 2 stk 380'ere pr låg.



 

Her er link til en side hvor du kan beregne dine gasfjedre. 

Du kan bruge almindelige større bladhængsler. Det ene blad fastgøres på væggen og det andet på kanten af lågen. Omdrejningspunkt skal være lige netop i overkant af låge. Så kan lågerne komme op så de står lodret, men vil jo selv falde i igen da de ikke er "over lodret" Men hvis du vælger gasfjeder kan de placeres så de holder denneoppe Det skal lige siges at der er MANGE måder som gasfjedre kan placeres på, og du opnår forskellig afhængig af placering. 

Du starter med at tegne 2 cirkler. En med gasfjeders korteste længde og en med længste længde. Dine 2 punkter skal så ligge der indenfor. Den må jo ikke trykkes eller strækkes mere end den kan. 

Hvis fastg. punktet nede i kassen kommer væk fra muren, kommer der mere tryk på lågen når den står oprejst 

Kommer punktet op imod kanten så har du mindre tryk når lugen er lukket. Altså så den forbliver lukket og ikke åbner selv. 

Så i 1. kasse vil jeg garanter at der bliver en masse "forsøgs huller"

Det kunne være smart at du simpelt hen lavede en ekstra kasse af et par stykke spånplader ude på værkstedet og gjorde dine forsøg der med en låge. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis