Gyngestativ med lodrette stolper

Jeg står og skal lave et gyngestativ til to gynger. Jeg ved selvfølgelig godt at det mest almindelige er at lave en A buk i hver ende, men af hensyn til græsslåning mv. vil jeg hellere blot lave to lodrette stolper og en overligger. Jeg husker sådan et stativ fra min barndom, lavet af telefonpæle. 

Spørgsmål:

Går det an at bygge sådan stativ af runde 120 mm stolper?

Hvor dybt skal stolperne ned og er det evt. nødvendigt at støbe dem fast?

Hvordan fastgøres overliggeren bedst?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stolperne vil jeg skønne er for tynde. Du skal nok op i mindst 200 mm.

Med den beskrevne opbygning skal du nok have stolperne en meter ned, men det afhænger af hvor højt du vil have overliggeren og hvor stor vægt du vil have gyngerne skal kunne bære. Der skal du huske og være på den "rigtige" side.

Prøv og kom med lidt mål og vægt.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har regnet ud at der skal være 270 cm mellem stolperne for at have plads til to gynger. Små børn bliver jo så større... i princippet synes jeg at sådan noget skal kunne holde til en voksen om nødvendigt. Højde ca. 250 cm. Hmm 200 mm stolper er noget dyre i forhold til de kit man kan købe med 120 mm A bukke.

Vores er byggede i 160 mm stolper, og det er kun den ene side som står frit. 

Tror også at 120 mm bliver for tynde.

Den lodrette stolpe er støbt fast, ved ikke om dette havde været nødvendigt. 

Overlægger er fastgjort med en Larsen bolt med dorn, den er købt i Carl Ras. 


Tidligere kongelig priviligeret tømrersvend

Tak for svarene. Nu overvejer jeg om det var smart at lave de lodrette i 160mm+ og overliggeren 120mm. Jeg vil nemlig gerne montere selve gyngerne med de der beslag som omslutter overliggeren i stedet for at gå igennem. Dem har jeg ikke set med større diameter end 120 mm. Jeg går ikke ud fra at konstruktionen med de lodrette stolper giver ekstra belastning på overliggeren.

Jeg har sagt det før og gentager det gerne...
At støbe træ stolper fast er vejen til fiasko, fordi du reelt har fremstillet en stor blomstervase, hvor stolpen konstant står i vand, og den rådner lige ved overgangen til jordoverfladen  
Gammeldags telefon / el master af træ har aldrig været støbt fast... man graver bare et hul der er for dybt og fylder feks 30-40 cm op med grus for at dræne vandet væk fra stolpen og derefter sætter man stolpen, og fylder jord omkring og stamper det godt til for hver 20-30 cm.

Jeg vil gætte på at en stolpe der er 2 meter over jord skal ca 1 meter i jorden, så dit hul skal vel graves 1,3 meter dybt.

Tag en stolpe på 2 meter og grav den 20 cm i jorden, så kan et barn vælte den.... Men graver du stolpen ned så der kun stikker 20 cm over jord, kan selv en rendegraver ikke vælte den.
Se det er vægtstangsprincippet    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis