Hjælp til Raftehegn

Hej. 

Jeg er ved og skal lave et raftehegn med bark hvor rafter er fra 4-7 cm med ender fra 3-10 cm stolper er af robinie og er 12 cm.

Vil høre om i kan hjælpe med hvor lange søm jeg skal vælge og hvilke så jeg ikke skal skifte hele tiden plus de går langt nok ind i træet og heller ikke for langt :) 

Håber en kan hjælpe.

På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det synes jeg ikke kan lade sig gøre. Altså Robine stolper er 12 cm og tyndeste rafteender 3 cm. Så må søm ikke være længere end 14 cm Og 10 cm rafteender giver så 4 cm indgreb med søm. Men 14 cm søm er meget voldsomme, så jeg ville satse på 10 cm og så save eller hugge med økse på de tykkeste rafteender  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hvor langt vil du sige som minimum søm skal ind i stolpen? Ellers må jeg droppe de tykkeste i bunden eller evt sømme dem med håndkræft

Jeg vil sige 40 mm, Men prøv at læse dette indlæg. Det er af ældre dato men det er kloge hoveder der uddeler erfaring. link

I øvrigt kan du måske sømme de tykkeste lidt nede på siden, så kan sømmet bedre nå- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Da jeg i sin tid var træmand, lærte jeg at reglen for at sømme noget sammen er, at sømmet skal gå dobbelt så langt ind, som det der skal holdes. Så hvis din rafte er 3 cm, bør sømmet gå 6 cm ind i stolpen. Det kan selvfølgelig ikke altid lade sig gøre, men er en hovedregel. Hvis der er stor forskel på tykkelsen af dine rafter, bør du nok bruge flere forskellige størrelser søm. Hvis en rafte er 10 cm tyk, skal der godt nok et ordentlig spir til for at få det til at holde.

Kurt B. Andersen

Så kraftige rafter ville jeg overveje at save (flække) på langs til halve rafter - så skal der heller ikke bruges så store (og dyre) søm.

Ps. Iøvrigt bør der ikke være så store udsving på ende dim. af bund og top.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis