Utæt stævnrørspakning (Black Jack)

I min nyerhvervede Vindø 32 har jeg konstateret, at der kommer en del vand ind via stævnrørspakningen, der er af typen "Black Jack". Den 3 cylindrede Yanmar motor vibrerer en hel del et par sekunder efter start, hvilket via skrueakslen forplanter sig til stævnrørspakningen, så der herefter kommer meget vand ind. Når jeg herefter sejler normalt med  roterende skrue kommer der stadig forholdsvis meget vand ind. Jeg har talt ca. 80 dryp i minuttet. Når motoren stoppes reduceres drypperiet til ca. 10 dryp pr. minut for til sidst helt at stoppe. Motoren er fra 2005, så stævnrørspakningen har måske samme alder.

Nogen der har en løsning på dette problem, helst uden at båden allerede skal på land igen?


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ingen nemme løsninger på det problem, pakdåsen skal skiftes. Normalt skal de skiftes efter 5 år, siger fabrikanten (Volvo), men jeg kender flere der har dem siddende på 10. år. Problemet kan være manglede smøring, samt at pakdåsen ikke er blevet luftet ud inden første sejlads efter søsætning. Men altså, den skal skiftes.

Samme svar som de andre indlæg, men når du udskifter pakboksen, så sørg for at kontrollere motorens oplining i samme omgang.

 En skæv aksel kan give forøget slid på pakboksens tætningslæber.


1691

Tak for svarene. Det var tilsyneladende manglende "udluftning" og smøring, der manglede, for efter at have udført dette er det meget begrænset hvor meget vand, der kommer ind ved pakningen; men for alle tilfældes skyld vil jeg skifte pakningen, når båden kommer på land igen.

"Man skal lære så længe man lever", så må jeg blot håbe, at jeg lever længe nok   


 

Du skal  være opmærksom på, at når en blackjack er lidt utæt, så er der en meget stor risiko for at den bliver mere og mere utæt og det kan gå stærkt. Jeg turde ikke sejle med den, selv om det er dyrt at få båden på land ville jeg gøre det og skifte pakdåsen. Hvis den bliver utæt under sejladsen, har du nemlig ingen mulighed for at tætne den og det kan i yderste konsekvens blive til et forlis.

Derfor: SKIFT DEN NU, inden det  går galt. SIKKERHED FREM FOR ALT.

Mvh Finn

Annonce

Helt enig med Finn Gevind.

Better safe than sorry.


1691

Har nu haft en bådmekaniker til at vurdere blackjackens tilstand, og hans vurdering er, at den nok skal holde til båden skal på det tørre til efteråret.  


 

Ja, det er helt fint. Men med min erfaring inden for blackjacks, ville jeg så spørge ham om han ville give garanti på at den holder. Det er jo ikke hans båd. Og til sidst, kan du sove roligt om natten, selv om du ved at der er en "tikkende bombe" på dit stævnrør.

Jeg ville tage båden op og skifte pakdåsen, det kan blive nogle meget dyre penge at spare.

God sommer.

Mvh Finn

Hvis du kender en dykker, så kan du gøre det med båden i vandet. propelAkslen løsnes fra koblingen og skubbes helt ud så enden af propelakslen er et par cm fra stævnrørspakningen. Dykkeren hopper i vandet og vikler en plastic sæk rundt om propelaksel / Stævnrør. Gammel stævnrørspakning afmonteres, ny monteres, dykkeren fjerner plasticsækken og propelakslen sættes på plads i koblingen. 

(Jeg kender dog ikke bådtypen og ved ikke om roret sidder i vejen)



Hej, Så er vi kommet godt hjem efter ferieturen fra Århus via Sjælland til en tur op langs Sveriges vestkyst og tilbage over Kattegat med motoren igang flere gange pga for lidt vind til sejlene. Det hjalp tilsyneladende at "udlufte" pakningen og smøre den med noget stævnrørsfedt. Der er dog ingen tvivl om, at den bliver udskiftet, når båden kommer på land til efteråret.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis