Krav til fundament

Hejsa i foraet..

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ”hvad skal overholdes” omkring fundament?

Planen er at udvide et std. Paracelhus med en førstesal. Men da der er krav omkring at tagbelægning skal være ”tung”, osv, så grubler jeg lidt over den underliggende konstruktion.

Jeg har – syns jeg da selv – gravet bygningsrelementet sådan rimeligt grundigt igennem. Men jeg finder ikke umiddelbart noget som helst omkring krav til fundament. Men hvad er krav egentligt.. Fundament er jo helt sikkert ikke oprindeligt udført til andet end at ligge under et helt alm paracelhus i et plan…

Så gerne et par hints til ”hvad har jeg overset” – for må da helt sikkert være sådan at det om ikke andet skal sansynliggøres at fundamentet kan bære en evt tilføjet 1. sal

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal jo bare kunne bære den øgede vægt uden at der kommer skader på det. Tror ikke det er dit fundament der er problemet men væggene 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg fik det ikke med i det oprindelige indlæg. Men da det er et område hvor der er plastisk ler som undergrund, så har det lidt "særlig bevågenhed" med fundamenter. Mindre sætningsskader (små revner) er bestemt ikke en ukendt problematik i området...... Deraf også min bekymring.

At der så i deklarationer fremgår at fasader kun må være i enten træ eller "blank mur" og at tagbeklædning kun må være tegl eller lignende (tagpap specifikt forbudt). Dette øger jo alt sammen kun til vægten, vindlast, mm...

Jeg ville begynde med at få undersøgt om den plastiske ler kan bære en tilføjelse af en etage mere. Det vil sige, det skal undersøges, hvor stor bæreevnen er med den nuværende sokkel.


fase

Undersøg om der ligger huse i området der er opført i andre materialer end de "forbudte". Vi har selv fået tagpap på taget ved at søge om dispensation fra den gamle udstykningsdeklaration, hvor der stod at taget skulle være tegl eller bølgeeternit.

Nu skriver du ikke hvor gammelt dit hus er, men er det fra efter krigen er det vel bare et randfundament i frostfri dybde.

Er der mistanke til jordens bæreevne skal du nok have lavet nogle boreprøver eller lign. I et hus tæt på os, der ligger lidt lavt, var de nødt til at efterfundere med lange betonpæle da de skulle have en ny 1. sal på...

Jeg takker for svarene.. :-)

Da huset er fra 1981, så ja. Støbt randfundament og frostfri dybde, er nok det man finder dernede. Jeg har så i mellemtiden været ved at rode og minsanten om der ikke er dukket en boreprøve op, fra da huset blev bygget. Med den boreprøve som udgangspunkt, så ligger det helt fast, at der skal ske noget omkring ekstra fundering, hvis jeg skal overholde områdets deklarationer omkring mulige materialer, mm....

Så jeg er gået lidt i tænkeboks, da det ændrer projektets omfang og økonomi "en hel del".
Alene det forhold at ekstra fundering, nok vil kræve "et ikke uvæsentligt indgreb" i eksisterende beboelse (alt er med gulvvarme og det begynder så at lugte lidt i retning af, at fjerne hele betondækket og så etablere nyt - ellers skjulte samlinger)......

Annonce

Har du ikke mulighed for at lave en tilbygning i stedet for ?

Jeg gik for 20 år siden med de samme tanker, om at bygge en 1 sal på, men mine indermure der er er molersten kunne ikke bære en 1´sal, så der skulle fræses ud og sættes ståldragere ned, som skulle have deres eget fundament, det ville jo splitte hel huset ad, samt jeg hørte 3 forskellige firmaer om et tilbud det ville de ikke, men kun på regning.

Så jeg endte med en tilbygning, som vi er utrolig glade for.

Havde det ikke været en mulighed for os, havde vi solgt, og fundet et hus der passede i størrelsen, det havde været billigere, end at bygge1´sal på.


Vi prøver igen, i morgen --
Colten skrev den 16-05-2017 19:23:39

Hejsa i foraet..

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ”hvad skal overholdes” omkring fundament?

Planen er at udvide et std. Paracelhus med en førstesal. Men da der er krav omkring at tagbelægning skal være ”tung”, osv, så grubler jeg lidt over den underliggende konstruktion.

Jeg har – syns jeg da selv – gravet bygningsrelementet sådan rimeligt grundigt igennem. Men jeg finder ikke umiddelbart noget som helst omkring krav til fundament. Men hvad er krav egentligt.. Fundament er jo helt sikkert ikke oprindeligt udført til andet end at ligge under et helt alm paracelhus i et plan…

Så gerne et par hints til ”hvad har jeg overset” – for må da helt sikkert være sådan at det om ikke andet skal sansynliggøres at fundamentet kan bære en evt tilføjet 1. sal

 I bygningsreglementet står at dine konstruktioner skal udøres i henhold til normsættet Eurocode - her handler EC 7 om geotekniske konstruktioner og derved fundamenter.

Det må helt klart anbefales at du indledningsvis får foretaget en ingeniørmæssig vurdering af mulighederne ved de eksisterende fundamenter - det burde ikke koste mere end et par timer, især ikke når du har en boreprøve.


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis