Afløb i hvilket størrelse rør fra Genvex anlæg.

Goddag GDS'er.

Jeg er ved at få opsat Genvex, men er stødt ind i et problem med mit afløb til kondensvandet fra Genvexen

Planen var at lave det i noget 32 mm afløbsrør, og så placere det oven på spærret. Dette er dog ikke muligt da mine ventilationsrør ligger der oven på, så vil få problemer med at skal kører under dem ved hver ventilationsrør.

Kan man i stedet for så bruge et 15 mm kobberrør direkte efter Genvexen, bukke en vandlås der i, og så borer huller i spærrerne og trække det der igennem, hen til min kloak udluftning hvor det tilsluttet???????


På forhånd tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt gøre som du beskriver. En vandlås er nødvendig, hvis udløb fra genvinding sidder i den zone hvor der er undertryk. Er luften på vej ud i det fri fra udløbszonen så kan den vel undværes. 

Jeg har tidligere lavet afløb under isolering, og lade den udmunde i udhæng.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er vel en Genvex med varmepumpe der er tale om?. Afløb fra Genvex'en sidder ved fordamperen, og er i princippet forbundet til udblæsningen, det skulle således ikke være nødvendigt med en vandlås, og hvis du endelig vil have en sådan, skal den være absolut frostfri, 15 mm. kobberrør skulle nok kunne gøre det. I frostvejr kan der komme en del kondensvand fra sådan en fyr, så det er ikke så morsomt hvis afløbet fryser og vandet dermed lander i din isolering (har prøvet det selv).

Mvh.

Ib.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Det er IKKE et Genvex med varmepumpe, men derimod et ganske almindeligt varme genvindens anlæg fra genvex :-)

OK. jeg var slet ikke klar over at man stadig kunne få uden VP. Men så er det ikke ret meget vand den giver; men stadig skal afløbet være frostfrit, det der med den globale opvarmning er vist ikke noget der er helt stabilt.

Mvh.

 Ib. 


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Ikke ret meget vand? Genvex skriver mellem 8 og 10 liter i de kolde måneder.. det er da en del :-)

Annonce

Der er et par andre tråde om Genvex og vand, se dem. Om det så er med eller uden VP. står lidt hen i det uvisse.

MVH.

Ib.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Du skal regne med 10 l kondensvand i timen fra varmeveksleren. Dem få du igennem 15mm kobber. Det er syrefri vand (modsat gasfyr), så ingen kvaler her. 

Du kan som ev-elmand beskriver sende dem uden vandlås ned i tagrenden, men husk at det hele skal holdes frostfrit. Genvex anbefaler rørvarmer. Tilgår du kloak er en vandlås aldeles uundværligt - ellers har ved driftsstop direkte forbindelse mellem kloak og udsugningsventil i køkkenet. 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis