Transfomer størlse til el apperat.

Har et apparat der kan køre på 9 til 12v og bruger 0.025 A.

Vil bruge en transformer der gir 12 v og 0,8 A.

Kan jeg bruge den uden at ødelække noget?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det kan du roligt gøre, men er dit apparat til jævn- eller vekselspænding. Hvis det er til jævnspænding, skal du have en ensretter og en 9V eller12V spændingsregulator koblet på.


fase

Ja det kan du hvis du er sikkert på at der står  9-12v AC på dit apparat (vekselstrøm)

står der = eller dc  så skal du have fat i noget andet. Vend tilbage hvis det er tilfældet. Der er masser af gamle strømforsyninger til telefoner el.lign. der kan det.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ingen uenighed der   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den burde kunne bruges, 

 Men jeg ville undersøge om sådan et elhegn bruger strøm i pulser (når den østøderø) eller jævnt fordelt over tid - jeg kunne ikke se det ved et hurtigt kig i manualen... Men det kan jo altid komme an på en prøve, og det er et problem som kan løses ;-P

 


 

Annonce

Hvad er argumentet for ikke "bare" købe et "hegnsbatteri" eller et elhegn til 240 V?


Søren O

et sådan elhegn bruger typisk strømmen kontinuerligt til at 'fodre' elektronikken. selve strømpulsen skabes givetvis ved hjælp af en spole og en kondensator.

strømpulsen i sig selv bruger ikke energi, da der kun er tale om en spænding (ingen strøm), kun hvis hegnet røre jorden eller andre ting (dyr) rør hegnet bruges en strøm (av)

hvorfor bruger du ikke 100 kr mere og får enheden hos harald skrald som har indbygget solcelle - så skal du ikke tænke mere over forsyning...

Den du linker til er et batterihegn. Den er beregnet til et batteri som skal tilkøbes for ca. 250,00. Hvis du har elhegnet tæt på strøm alligevel så er det langt at foretrække, Ellers den med solceller, som også indeholder et batteri, men oplades om dagen. Din adaptor laver vekselstrøm 240v om til 12 v jævnstrøm. 

Husk at et elhegn kun virker optimalt hvis du både laver en statisk og en dynamisk jordforbindelse. Det vil sige slår et spyd ned f.eks. vandrør på 1,5 - 2 m og forbinder den til et stykke tråd der er gravet ned i ca. 5 m grøft. Begge tilsluttes sammen til elhegnets ene klemme.  

En lille anekdote: Jeg var ude ved en kunde der ikke kunne holde sine vildsvin fra at møfle på hegnet. Han pralede af at han selv kunne holde til at tage fat om tråden og stikke den anden hånd på jorden. Jeg foreslog en grand super elefant og kæk som jeg var da jeg kom med den, sagde jeg til ham at hvis han kunne lave det nummer så var elhegnet gratis. Den blev sat op og manden udførte sit stunt, uden at det stort set kunne ses på ham. Jeg blev meget overrasket indtil jeg kunne høre at det smældene ved jordforbindelsen, der var altså dårlig forbindelse. Det blev rettet, + gravet et stykke grøft o.s.v. Så skulle han prøve igen og meldingen lød nu " Av for satan du får sgu pengene"

(Havde det været i orden var hans gamle hegn sikkert god nok) Men jeg skal hilse og sige at han glædede sig et øjeblik efter, da der lød et ordentlig hvin omme fra grise fennen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis