Opvarmning af kolonihavehus

Goddag. Jeg har lige købt en kolonihave og ville gerne høre andres erfaringer med opvarmning. 

Huset er godt isoleret, det er 40 kvm. der skal opvarmes (og det skal opvarmes hele året, eftersom jeg skal bo der) og eftersom jeg ikke er så glad for at skulle bruge gas, skal det være en form for elvarme. 

Her har jeg kigget en del på varmepumper, dette virker som en god løsning, men der er et hav af forskellige, så derfor tænkte jeg om der er nogen som har nogle anbefalinger? Og evt. ved hvordan man kan udregne hvad det ca. vil koste at have sådan en kørende (den skal kun køre i vinterperioden, ikke i sommerperioden). Hvad er jeres erfaring med varmepumper? 

Derudover har jeg fundet forskellige kilder på gulvvarme, som siger forskellige ting. Nogen siger det er det dyreste, mens andre siger at det faktisk ikke er så slemt. Nogen der har erfaring/mere viden om dette end mig? 

Til sidst, hvis nogen har evt. andre ideer til hvordan kolonihaven kunne opvarmes (det er ikke tilladt at have brændeovn) må de selvfølgelig hellere end gerne dele dem. 

Håber nogen kan hjælpe mig lidt :) 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor meget strøm har du liggende i dit kolonihavehus?
Helt regulære 3*40A (eller endda mere moderne 3*63A) eller gammeldags 1*10A til lidt lys?

Huset varmebehov beregninger du iht. DS 418. 

Luft-Luft varmepumpe er klart det nemmeste. Du vil nok ikke finde en luft-luft varmepumpe, der har så lidt effekt. Din varmepumpe vil aldrig komme op til 100% effekt, og så have en god COP. Den er enkelt at installere og du få den op til fast pris, uden tidsmæssige udfordringer. Luft-luft er dog ikke lydløst.  

Luft-vand (til gulvvarme) vil kræve at du har en beholder stående og på de 40 m2 er jo ikke meget plads i forvejen - og så skal du jo have hele gulvet op.  

Panasonic Nordic er ikke forkert. Men andre mødre har også skønne døtre. 


Hej Mjølner 

Jeg må indrømme jeg ikke ved det, vi skal have lagt strøm i her om nogle uger, så det bliver hvad vi har brug for. 

Ved du om sådan en vil være dyr at have kørende? (Dyrt er selvfølgelig relativt, men vi vil gerne undgå en elregning på flere tusind kr.) 

Jeg har læst mig frem til at man skal have nogle som er beregnet til det nordiske klima, så den kan gøre det billigst muligt over vinteren. 

Har du overvejet en af de helt små husstandsvindmøller på 400-600-1.000 watt. Altså hvis de må sættes op i kolonihaven. 

Hej Frank. 

Det vil jeg undersøge, tak for tippet!  

En varmepumpe vil typisk koste 25 - 30% af det som traditionel elvarme koster i drifts udgifter. Hvis brændefyring ikke er tilladt er der næsten ikke andre muligheder end varmepumpe. Vindmølle ja den er jo god nok, men der er dage hvor det ikke blæser, og skal du have en masse batterier mener jeg driftsudgiften bliver alt for dyr. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Har du overvejet et dieselfyr? Altså dem man installere i biler og både...

Jeg har to rum i min ladebygning på ca 25 km2 tilsammen som skal have jævn temperatur hele året. Der bruger jeg et billigt fyr fra Kina, i vinterhalvåret bruger jeg ca 20 liter diesel om ugen i gennemsnit og en temperatur på 23 grader.

De  fyr er temmelig simple at montere, bare husk at føre udstødningen ud af huset, så monter det på indersiden af en ydervæg. Alt hvad man skal bruge er med i  pakken.

Lige nu koster de ca 1400 kr med forsendelse på Ebay. Husk at tjekke at det bliver sendt fra Europa og ikke Kina da der ellers skal betales told og moms.

Her er et eksempel på en der sendes fra Tyskland:

https://rover.ebay.com/rover/1/710-...upt%3Dtrue



p /p

@ahj79

Hvor meget larmer de fyr? 

Er de egnet til at være monteret et sted hvor man opholder sig? 


Allan

Der er ikke meget lyd i dem. Det jeg har i min lade hænger under loftet og varmer rummene oven på, jeg hører det først når jeg står 2-3 meter fra det. Jeg har også et i min 30 fods motorbåd, som er monteret i den bageste kahyt og der hører jeg stort set kun brændstofspumpen og kun når der ikke kører musik eller tv.

Med hensyn til sikkerhed er det måske smartest at montere det udendørs og montere en kasse omkring, så det er i ly for vind og vejr. Jeg har brugt det i min båd 3 år og lever stadig.... men man behøver ikke gamble som jeg gør ;-)

lige nu kan man få dem fra polen, med to lydpotter til 1020 kr. https://rover.ebay.com/rover/1/710-53481-19255-0/1?ff3=4&toolid=11800&pub=5575464289&campid=5338448319&mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fitm%2F12V-Diesel-Air-Heater-Digital-Switch-Caravan-for-Silencers-Lorry-Boat-5KW-5000%2F153297645868%3Fhash%3Ditem23b140712c%3Ag%3AtwYAAOSwD1pcBevf%3Ark%3A1%3Apf%3A1%26frcectupt%3Dtrue


p /p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis