Reservehjul til bil med dæksensor - kan man bruge et 14" dæk

Hej LDS

Jeg har en Peugeut 208 med dæktrykssensor - som vistnok virker ved at måle rotationen af hjulet og ikke selve trykket.

Bilen kommer med pumpe/skum, men jeg vil hellere have et rigtigt dæk. Desværre passer vinterdækkene på 16" ikke ned i hullet, men kun et 14# tommer dæk som jeg har fået fingre i.

Spørgsmålet er - man kunne bruge et 14" tommer dæk som reservehjul sammen med de øvrige 16" dæk ved punktering?

Vil elektronikken brokke sig, og vil man ødelægge noget ved at bruge dette mindre hjul i stedet for skummet?

Hvis 16" vs 14" er et problem, hvad så hvis de originale dæk er 15" (skal alligevel til at skifte dækkene)

God dag, Silas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis din dæktryksensor er af typen, der bruger ABS systemet til at måle, om der mangler luft i et af hjulene, kan du roligt køre videre, selvom det giver en alarm. Systemet virker på den måde, at det sammenligner omdrejningshastigheden på hjulene og giver en alarm, hvis der er forskel. Så sæt bare 15" hjul på.

fase

En dæktryksensor må være den type der måler trykket i det enkelte dæk. Hvis du sætter et mindre hjul på  (med dæktryksensor som er calibreret til din bil), vil du nok kunne få elektronikken til at acceptere. Men kan det ikke være lige meget? Dit lille hjul skal vel sammenlignes med et nødhjul, og skiftes snarest muligt.

Noget helt andet - det må absolut frarådes at have forskellige hjulstørrelser på "de trækkende hjul", da det slider rigtig meget på differentialet i din bil. Er din bil forhjulstrukket, og punkterer du på forhjulet, så skal du sætte et baghjul på forhjulet, og det lille hjul på som baghjul.

Søren O

Som stiller spørgsmålet må dæktryksensoren være af den type, hvor der måles vha ABS systemet. Det fungerer i øvrigt udmærket. Det er vist kun i biler i en højere prisklasse, der har måling på hvert enkelt hjul af trykket.

At det skulle slide så meget på differentialet, at det må frarådes at bruge nødhjul eller et mindre hjul indtil man kan få det punkterede hjul repareret, kan jeg ikke tro er rigtigt.

fase

Tak Begge

Det lyder som om jeg godt kan gøre et forsøg med det mindre hjul. Og, det er naturligvis kun som nødhjul og alternativ til dækskum, som jeg ikke har den store fidus til.

Venligst, silas

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis