Trække kabler til Sonos i trækrør?

Hey,


Ville lige høre. Har trækrør et par steder, hvor der pt. er trukket højtaler kabler. Har så købt Sonos hvor de selvfølgelig kun kører på strøm. Er det lovligt at trække sådan et almindeligt 230v kabel i eksisterende trækrør?


http://www.av-connection.dk/?PNo=60-057&gclid=Cj0KEQjwoqvIBRD6ls6og8qB77YBEiQAcqqHe_JzaQCfzzkUJHoLkw8nISQdywV-D5vFCVKnojweOpkaArAE8P8HAQ

Hey, Ville lige høre. Har trækrør et par steder... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så er der ingen problemer.


fase

Hej igen,

Vælger ikke at købe et Kabel beregnet til Sonos med det 8tal stik. Istedet vil jeg gerne trække et kabel selv, og montere det 8tal stik på eftefølgende. Er nervøs for det færdige kabel går i stykker i trækrøret. Så vil gerne trække et ordentligt kabel. Det skal dog siges at trækrøret er sådan noget flexrør med riller. Ca. 16mm. Indvendigt nok kun 12. Så vil gerne have noget kabel der er så tyndt som muligt, så det er nemmere at trække. Der skal ikke være jord med. Så bare et 2 ledet kabel. Hvad vil i anbefale?

Det kan du da sagtens trække kabel til højttalerne i, også med 8 tals stik. Ellers klip stikket af i den anden ende, så du bevarer 8 tals stikket. Det støbte stik er det mindste, så du får det ikke mindre.


fase
S. Fabrin skrev den 30-05-2017 20:06:13

Det kan du da sagtens trække kabel til højttalerne i, også med 8 tals stik. Ellers klip stikket af i den anden ende, så du bevarer 8 tals stikket. Det støbte stik er det mindste, så du får det ikke mindre.

 Jeg er mere nervøs for kablet knækker, derfor vil jeg have noget der med garanti holder. Der er åbenbart et par skarpe hjørner (tror jeg), og da jeg skulle have det gamle højtaler kabel ud, har jeg haft det rykket over, kunne så heldigvis få det rykket igennem fra den anden ende.. Og det er enten 2 x 1mm eller 2 x 1,5mm (Tror det er sådan noget her https://www.av-cables.dk/Hoejttaler...qXPw_wcB). MEn måske er der forskel på hvad det plastik kan holde til der omslutter det... NB. Det er ca. 10-15meter der bliver trukket over. Igennem indmuret flexrør i væggen, op over gipsloft, og ned igennem væggen på den anden side. I rillet flexrør, som nok yder modstand i sig selv - måske yderligere fordi kablet ikke er rundt..

Annonce

Det er kobberet, der bestemmer, hvor hårdt du kan trække. Der må være nogle skarpe bøjninger på de rør, siden du har trukket kablet over. Hvis du ikke kan få en søgefjeder igennem røret, får du heller ikke et nyt kabel i røret.


fase
S. Fabrin skrev den 30-05-2017 20:57:54

Det er kobberet, der bestemmer, hvor hårdt du kan trække. Der må være nogle skarpe bøjninger på de rør, siden du har trukket kablet over. Hvis du ikke kan få en søgefjeder igennem røret, får du heller ikke et nyt kabel i røret.

 Okay - men hvordan sikrer jeg at jeg får noget ordentligt - så risikoen for at trække det over er mindre? Tænker at et rundt må være nemmere at trække end et fladt? Måske var kobberet i det højtalerkabel ikke ordentligt, dårligt viklet, hvad ved jeg.. Jeg har endnu ikke forsøgt med søgefjederen. Skal lige have fat i en. Det prøver jeg selvfølgelig først. men kan komme til at rykke lidt frem og tilbage med kablet på loftet - det var som om det hjalp med at få det ud. Derudover har jeg læst man kan få noget silikone for at det nemmere kan glide igennem?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis