Tv - antenne/netværk?

Hej alle.


Jeg er vef at renovere vores ny indkøbte hus og har et spørgsmål ang. Kabel tv


Gamle ejer havde en antenne på skorstenen med et løst kabel trukket ind igennem facaden direkte til sit tv.

Vi vil gerne lave faste installationer i værelser og stue og gerne jave antennen ændret til kabel tv.


Jeg går ud fra at der til at starte med skal nedgraves et kabel som går ud til en "boks" på vejen med tilslutningsmulighed, men jeg ved intet om det.


Hvem skal man have fat i for at få det løst?


Alternativt har vi tlf installstion i huset. Er det smartere at at bruge netværket til tv og vælge en udbyder (f.eks yousee) til at levere tv igennem data i stedet?


Gode råd modtages med kyshånd. God søndag!


Mvh sne'keren fra fyn
Hej alle. Jeg er vef at renovere vores ny... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil synge med i koret om at trække 2 stk netværkskabler og et coax/antenne kabel rundt til alle værelser hvis I alligevel skal ordne vægge mv under jeres renovering. Alternativt, så bare få lagt tomrør i væggene i alle værelser, så I senere kan trække de kabler I får brug for. Saml netværks kabler og coax et centralt sted i huset, så I kan fordele fx den nuværende antenne ud til rummene eller senere kabel tv. Jeg jhar selv gjort der under renovering af mit nuværende hus. Der vil altid være folk der vil påstå at med trådløst udstyr er kablet netværk fortid, men.... 

At trække koax-kabler i 2017 forekommer lidt gammeldaws. Eneste fordel med koax er at man trække det rundt og sløjfe det igennem og behøver ikke en stjerne. At trække kobber udelukkende til telefoni er mere end "so last century" 

Du kan få et 10Gigabit-Ethernet / TV-signal / Telefoni signal uden problemer over et Cat7 kabel. Det bliver termineret på værelserne i et RJ45-udtag og i den anden side på et patch-panel. Så bestemmer du ved patch-panelet hvad der skal ind i kablet - måske endda med PoE.

og ja der findes kabler med RJ45 CAT7 i den ene ende og antennestik i den anden. Schneider-Electric kalder det "LK IHC net" - andre bruger det mere generiske betegnelser og tager en 1/10 af prisen.   

"Dem som kan trådløst, bruger kabel." 




Kabler hører da fortiden til! 

Vi har fjernet alle kabler i hele vores hus, pånær el selvfølgelig. Det eneste kabel vi har, er det der går til routeren. Det løber på loftet, og direkte ind i et skab. Alt telefoni er via. mobiler, og alt tv/film streamer vi. Det eneste det kræver er, at man har et rigtig godt wifi netværk. Her rækker den router man får fra udbyderen ikke, man skal have noget ordentligt. Men så kan man også få et stort set kabelfrit hjem.

Det er fint når IT manden kan klare sig med "kun trådløst". 

Jeg har 2 teenager og bor i etagebolig. Der er 20-40 wlan netværk i nærheden, der konkurrerer om kanalerne. Diverse babyalarmer, dect telefoner, gaskomfurenes gnisttændere mv. til at sørge for solidt støj på radioen. 

En "normal" belastning hos os er:
3+4 HD streams (eller endda 4k steams) + Videotelefoni over IP + www browser + "almindelig" netværkstrafik frem og tilbage til NAS (videoredigering) - Så: Der er godt knald på LAN. Jeg har op til 1GB/1GB WAN-forbindelse (garanterede 50/50). Hvorfor skulle min LAN være bremsen? Kan jeg holde wLan fri for GB-skøvleri, er der de fornødne reserver på wLan.  

QoS er på routeren. MIMO er fint, men en opgradering til managed wLan med load-balanced AccessPoints kommer snart. Men min gamle CAT5e vil stadig være arbejdshesten til TV, teenageværelserne og videoredigering. 

og så er der ping: For spillenørderne er wLAN-ping tider på 20-50 ms nok uacceptable. 

og så er der: Kabler virker bare: Der er ikke noget firmware der skal opdateres, ikke nogen router-table, der skal opdateres....

Vi ahr været kastebold hos Stofa. Først installerede de netværkskabler overalt fra boksen. Få år efter skulle alt være over KOAX!! Der stod jeg af og nægtede. Jeg var én af de eneste brugere der kørte videre på netværk. Men måtte erkende at udbudet var for lille og fik Coax fra boks. Nu har jeg slået sn streg i sandet og opsagt TV-pakker hos Stofa og kører rent internetTV. Ud over at være billigt, kører det aldeles fortræffeligt på trådløs netværk. Vi har en 100/100 forbindelse og ingen tøven i billedet. Samtidig med to TV, kører to IPad og computer. Så jeg anbefaler at få en hurtig forbindelse og et  par Applebokse


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis