Tv - antenne/netværk?

Hej alle.


Jeg er vef at renovere vores ny indkøbte hus og har et spørgsmål ang. Kabel tv


Gamle ejer havde en antenne på skorstenen med et løst kabel trukket ind igennem facaden direkte til sit tv.

Vi vil gerne lave faste installationer i værelser og stue og gerne jave antennen ændret til kabel tv.


Jeg går ud fra at der til at starte med skal nedgraves et kabel som går ud til en "boks" på vejen med tilslutningsmulighed, men jeg ved intet om det.


Hvem skal man have fat i for at få det løst?


Alternativt har vi tlf installstion i huset. Er det smartere at at bruge netværket til tv og vælge en udbyder (f.eks yousee) til at levere tv igennem data i stedet?


Gode råd modtages med kyshånd. God søndag!


Mvh sne'keren fra fyn
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan kun anbefale at få lavet tv installationen fra skabet ved vejen. Måske kan du få en fiberforbindelse. Du kan så få din telefon som IP telefon og sige dit abonnement hos fastnetudbyderen (måske TDC) op. Prøv at søge på dit elforsyningsselskabs hjemmeside, om de kan levere fibernet.

Hvis du vil have TV og netværk i alle værelser og stue, kunne du overveje at få trukket kabler, nå du nu er i gang med renoveringen. Med kabler mener jeg både antenne- og netværkskabler.


fase

Når nu du er igang, så gør dig selv den tjeneste, at trække 2 netkabler, 1 coaxialt og evt. 1 tlf. kabel pr rum.

Således kan du køre det ene netkabel til IP TV (nogle fiber systemer kræver deres eget netværk til IP TV) og så et til dit almindelige internet netværk.
Så vær OBS på, du i givet fald skal have 2 netværk, helt adskildt, bortset fra i din fiber boks, hvor du så har 1 kabel til IP-TV, et til internet og et til IP tlf.

Du kan også få fat i ledninger med stik til netværk i den ene ende og tlf. i den anden, så du kan slippe for at trække tlf. kablet, men de fleste nu til dags bruger slet ikke en fastnet mere,de har nok i alle mobilerne.


 

Det ser ikke ud til at jeg kan få fiber på adressen.

Jeg skal i øvrigt slet ikke bruge tlf kabel til tlf. Men er det ikke korrekt at det et via tlf stikket at netværket også kommer ind i huset?


Mvh sne'keren fra fyn

Nogle steder har TC indgang gennem det gamle fastnet tlf. kabel, andre steder er det igennem et dedikeret coaxial kabel til internet og kabel-TV.

For at være forberedt til når der kommer fiber disponibel på din adresse, så træk 2 netkabler alligevel, vi helt klart være mit råd. Om ikke andet til hvis du f.eks. skal have både en stationær og et accespoint sat til i samme rum, eller 2 computere, så du ikke skal have en switch liggende i hvert et rum, og så er du forberedt til når/hvis du får behovet for IP TV netværket.


 

Ved slet ikke om jeg overhovedet kan få kabel tv. Der er ikke umiddelbart nogen boks ude ved vejen, og kan se at flere af naboerne har antenner og paraboler på taget.

Hvem spørger man det om?


Mvh sne'keren fra fyn
Annonce

yousee, fullrate, waoo og stofa er nogle af de landsækkende udbydere af internet og kabel tv over hhv. kobber (2 første) og fiber (2 sidste).

Men hvor har du undersøgt om du kan få fiber henne? Tjekket på waoo.dk?



 

Steensen skrev den 14-05-2017 13:34:53

Når nu du er igang, så gør dig selv den tjeneste, at trække 2 netkabler, 1 coaxialt og evt. 1 tlf. kabel pr rum.

Således kan du køre det ene netkabel til IP TV (nogle fiber systemer kræver deres eget netværk til IP TV) og så et til dit almindelige internet netværk.
Så vær OBS på, du i givet fald skal have 2 netværk, helt adskildt, bortset fra i din fiber boks, hvor du så har 1 kabel til IP-TV, et til internet og et til IP tlf.

Du kan også få fat i ledninger med stik til netværk i den ene ende og tlf. i den anden, så du kan slippe for at trække tlf. kablet, men de fleste nu til dags bruger slet ikke en fastnet mere,de har nok i alle mobilerne.

 Hvad er det for nogle fiber systemer der bruger deres eget netværk til TV over fiber?
Det kunne jeg da godt bruge noget konkret på.

Jackjakson skrev den 14-05-2017 16:33:04

 Hvad er det for nogle fiber systemer der bruger deres eget netværk til TV over fiber?
Det kunne jeg da godt bruge noget konkret på.

 

Jeg havde syd-energi/Waoo (nu Stofa) som fiber og TV leverandør i Henne st. by og her i Esbjerg hvor jeg bor nu, og begge steder var der en netværks port til TV, så man ikke "mistede" sin internet hastighed til deres IP-TV forbrug.

Da de trak fiber boksen til min lejlighed, blev der trukket 2 fibre, en til TV + tlf. og en til "almindeligt" internet.


 

Hvis du har mulighed for internet, så køb en Apple boks til at modtage tv signal via aps. Det er billigt


 

Steensen skrev den 14-05-2017 17:33:22

 

Jeg havde syd-energi/Waoo (nu Stofa) som fiber og TV leverandør i Henne st. by og her i Esbjerg hvor jeg bor nu, og begge steder var der en netværks port til TV, så man ikke "mistede" sin internet hastighed til deres IP-TV forbrug.

Da de trak fiber boksen til min lejlighed, blev der trukket 2 fibre, en til TV + tlf. og en til "almindeligt" internet.

 Det lyder godt nok mærkeligt, men man måvel regne med de har styr på hvad de laver

Var med til at renovere nogle lejligheder, hvor der blev lagt 2 fiber forbindelser ind, men det var på grund af 2 forskellige udbydere.

Undskyld offtopic

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis