Silomørtel = noget l**t ? Eller hvad ?

Hejsa

Vi skal til at bygge nyt til efteråret, og i den forbindelse har jeg nu fra 2 murer hørt at silomørtel er noget skidt. Det er simpelthen for stærkt og de kugle-glittede fuger fjerner enhver diffusionsåbenhed i fuger.

Derfor også udvidelses gummifuger pr få meter, og generelt flere revner(ikke kun via fuger men via sten)...


Men er det en and - der står jo silo ved hvert andet nybygger hus i dag, så det kan da ikke være helt skidt ???

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En silo er en opbevarings enhed, til erstatning for 2000 sække, så kan du have det i en silo f.eks.

Så det er 100% afhængigt af, hvilken blanding man laver, og ud fra hvilke råvare man sammensætter mørtlen.


 

Dine murere har helt ret, det bliver knald hårdt og er træls at mure med. Med mindre man lader hver blanding køre 20 min inden man bruger det.  Kører det for længe bliver det ekstremt flødeskums agtigt og kan dårligt nok bære stenen så den ligger til snoren.  Er det varmt skal man pinde af for hver 4 skifte. Har det regnet sejler stenene. Det med delitations fugerne er så vist ikke helt rigtigt. Jeg mener også de skal være der ved bakkemørtel men det kan være jeg husker forkert.

Fordelene er:

 ensartet blandings forhold. Ingen skovl arbejde.  Ikke de store farveforskelle. (De kan så godt komme alligevel afhængig af vejret under opmuring).  Ingen materiale rest stak, fordi alt fjernes med siloen. 


km

PS steensen man kan ikke selv justere blandingsforhold (udover vandmængden). Det er det man bestiller der kommer ud. Der kan være fordele i de farvede mørtler man kan bestille. Da er det rart at farven ikke skal tilsættes manuelt, da der med garanti ville blive farveforskelle så. 


km

Nogle sten kræver special mørtel, da de ikke tåler afsyring. Så her kan man ikke bare blande noget bakkemørtel og så mure op med det. Hvis ikke det overholdes bortfalder enhver garanti. 

Jeg vil gætte på at det er ældre murere du har fået det "gode råd" fra. de yngre h○r lært på skolen hvad der er det rigtige og må så vænne sig til produktet. Der hvor jeg tror du skal starte, er at få rådgivning fra tegl værk omkring hvad mørtel de anbefaler. Så må murene sgu indrette sig efter det.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den sten vi skal benytte kræver ingen speciel mørtel(almen gul facadesten fra Strøjer). Men det ændre ikke ved at et murerfirma måske gerne ville vælge silo til sagen...

Så mit spørgsmål er nok mere generelt - om det er noget skidt eller om det er ok.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

De sten der ikke må syres, kræver nu ikke speciel mørtel. De må bare ikke syres da stenen indeholder Mangan og syren laver nogen lilla agtige striber i fugerne der næsten ikke kan fjernes. (når syren får fat i Manganen). 

Jeg mener en del vælger hvid silo mørtel til de gule fra Strøjer.  Silo mørtel er meget udbredt og mange ville nok vælge det ud fra nemheds skyld men der er også en merpris på ca 20.000 for at bruge silo mørtel. Så det er da et sted der kunne spares.  

PS fugerne må ikke trykkes med kugle mere. Der skal bruges et specielt halv krumt  fuge jern i stedet.  Det er noget med at kuglen nærmest bare skubber mørtelen ud af fugen hvorimod fuge jernet kører glat hen over og komprimerer fugen. 


km

Til nogle brune sten til min søns hus byggeri i 2008 var anbefalingen fra teglværket en speciel mørtel hvor muren blot kunne vasket med rent vand eller resterne regnede af.  En tekniker fra teglværket var ude for at vejlede murerne, og gav udtryk for at garanti på stenene bortfaldt hvis ikke den blev brugt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis