Nyt Gasfyr, hvad skal jeg vælge?

Hej.

Jeg står og skal have nyt Gasfyr i mit 1 plans pacelhus fra 1999 på 147 KVM, der er radiator i 3 værelser og gulvvarme i resten af huset.

Jeg har fået nogle tilbud på, Viessmann Vitodens 100-W/200-W, Bosch Condens 5000 ZSB 14-5 C  og Vaillant ecoTech Plus VC 236/5-3 og håbede at kunne få lidt hjælp til at vælge.

Er der nogen der har erfaring med nogle af disse eller noget helt andet?

På forhånd tak for hjælpen mvh Mikkel

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mikkel

Jeg har lige købt hus(192m2, ingen gulvvarme) og opgraderet det gamle fyr, fra et ikke-kondenserende til et som er kondenserende. Vi gik med Vaillant EcoTec 156-5/5. Du får tilskud hvis det gamle er et ikke-konds., på godt 4000kr.

Og her, godt en md efter installation, må jeg sige at være godt tilfreds med købet. Model 156 kører helt ned til 3 kW og op til 15,6kW. Så vi har mere end nok samt en 75L varmtvandsbeholder til overskydende varme. Begge brusere har været i brug samtidigt, mens der har været tændt for varmtvand i køkkenet. Ingen problemer.

Jeg anbefaler at købe 470F modulet så du kan indregulerer det efter husets varmetab. Jeg har f.eks. indporgrameret at centrifugalpumpen skal stoppe, hvis returen er 50 grader eller mere på hver af mine 2 varmestrenge(stue og første sal). Og fyret stopper med at levere til varmestrengene hvis udetemp er >18,5 grader. 

Men næsten alle producenter giver mulighed for dette. Bosch især, havde mange nørd-muligheder, men de koster igennemsnit5-7000kr mere.

Mvh
Mads

Hej Mads!

Tak for dit svar, valget stod til sidst mellem Bosch Condens 5000 ZSB 14-5 C og Vaillant EcoTec 156-5/5, jeg valgte også Vaillant EcoTec 156-5/5 med 470F modulet og det var faktisk kun lydniveauet der afgjorde det, 156-5/5 skulle larme mindre end Bosch Condens og  mit fyr sidder i bryggers tæt på soveværelset. 

indtil videre er jeg tilfreds men har også kun haft fyret i en uge hvor der ikke har været brug for meget varme 

Mit Vaillant 126 3-5 har ikke været andet end ekstraudgifter fra et par år efter det blev sat op i 2007 og op til i dag. Printkort brænder af, og det kostedede 7.700 kroner. Den ene elektriske dims eller måler efter den anden går i stykker, men værst af alt er det seneste, hvor en gastekniker finder ud af svaret på mit spørgsmål om, hvorfor mit fyr altid har tabt vand og gør det hurtigere og hurtigere igennem årene. Det er varmevekslenren i samlingen til rørene, hvor det varme vand pumpes rundt i. Kedlen er ganske vist rustfri stål og der gøres meget opmærksom på det fra Vaillants side, hvor længe sådan en holder, men hvad hjælper det, når samlestedet på veksleren er lavet i plastik og giver sig til at dryppe først langsomt, så hurtigere og hurtigere som årene går. Det er "smart", for så dækker hverken garanti eller forsikring. Man kan ikke bare skifte en pakning eller noget, for at gøre samlingen tæt igen, - nej man skal købe en helt ny veksler, og den koster en tredjedel af, hvad et nyt fyr koster.

Reklamer fra Vaillant ser lækre ud og fyret er pænt i design, men jeg kan ikke anbefale dem med mindre du har penge at brænde af på ingenting.


Henrik

Med dit indlæg kan han jo rigtigt glæde sig over sin investering hva ?!

@puggie: Ja, det kan jeg godt se, hvad du mener, men det var ikke for at udstille dem, der har købt Vaillant. Jeg gjorde jo det samme, men min erfaring som beskrevet.

Er tråden stadig elvende om 4 år, så kunne det være spændende at høre, hvad Belthajerk har fået af oplevelse mit sit fyr. Jeg krydser naturligvis fingre for, at der ikke bliver det mas, som jeg har haft.


Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis