loftdåser forskellige - hvilken

jeg har d.d et forsænket gipsloft hvori der er trukket en loftledning ud der igen er sat på en forpart af en dåse. Se billed 1

Dette er ulovligt. Spørgsmålet er så hvad jeg skal gøre. En forfradåse med lampeudtag er jo også udlovlig. En PL dåse eller hvad de nu hedder ( de der orange ) kan ikke komme ind gennem hullet og mankan ikke komme til ovenfra. Denne mulighed dur altså heller ikke

Så har jeg fået at vide at en loft roset er lovlig:

a. er den det ?

b. og skal ledningen der stikkes gennem hullet ikke sikres med en eller anden dims som man skal i en forfradåse



bjarne
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lige haft elsyn og elektrikeren har sagt og skrevet, at det  er forbudt at bruge forfradåse som lampeudtag i LOFTER. må kun bruges i  vægge

Mit problem er som du kan se af billedet også, at hullet i  loftet er for stort til at sætte en forfradåse ind, så den mulighed er  ikke brugbar. Så kunne jeg bruge en af de lovlige PL dåser, men den kan  jeg ikke få ind i hullet og jeg kan heller ikke komme til at sætte den  ind ovenfra. Altså ender jeg med at måtte bruge en loftdåse der sidder  udenpå loftet. Det var i denne forbindlese jeg spurgte ind ti,l den  afbillede loftdåse og dens lovlighed


bjarne

Den forfradåse du henviser til, står der kun om at den er beregnet til vægge. Der står iontet om at den er godkendt til lofter ???



bjarne

Her er kan du se man godt må bruge en kaiserdåse i loft  http://www.wexoe.dk/fileadmin/produ...r_vaeg.pdf

Han har ret i at der ikke må monteres lampeudtag i forfradåsen i loftet som beskrevet her http://www.schneider-electric.dk/da/faqs/FA135496/ 

Den forfradåse jeg henviser til skal sættes op i et hul på 68mm i diameter hvilket er samme størrelse som en almindelig pl-dåse og ville give et pænere finish end en roset. Men rosetten er også ganske lovlig


Tak den har jeg bestilt og vil montere - 

for min nysgerrigheds skyld. Er den loftroset jeg har lagt billed op af lovlig eller ej ?????


bjarne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis