El-markise - hvordan skifter man retning på motoren?

Hejsa!


Jeg er flyttet i lejlighed hvor der er en gammel el-markise der ikke har kørt i flere år. Ledningen var klippet over og gemt væk i en væg.

Der er 4 ledninger, brun, blå, sort og jord. Jeg har forbundet brun og blå til en simpel stikkontakt, og det fik den til at rulle markisen succesfuldt ud!


MEEEEN kan ikke lige regne forbindelsen ud til at rulle den ind igen. Forsøgte med blå og sort, og den gav et lille ryk i motoren der bevægede markisen 2 cm, men det var det.


Nogle bud? Der er også et billede som viser 2 flip-knapper, som jeg antager er afbrydere for hver retning. Forskellige kombinationer af dem har ikke givet noget resultat.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved ikke en snus om markiser, men er et par gange stødt på 220V spjæld-motorer, der bliver styret ved at, når de skal køre den ene vej er det, som du har gjort, en normal tilkobling med blå-blå og brun-brun og så når de skulle køre den anden vej var den en ekstra ledning der skulle kobles sammen med fasen, så det var blå-blå og brun-brun-sort. Måske det også er tilfældet her. Men det er blot en tanke, aner som sagt ikke hvilken motor der sidder i markisen.

mvh BS


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Prøv at forbinde brun og sort sammen som den ene leder og den blå som den anden  - det kunne være ?

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"

Hvilket mærke er markisen? Vi fik installeret en markise sidste år, og vi bøvlede længe med at få den til at køre ud og ind rigtigt. Hos os var udfordringen noget med at den skulle have sin egen sikringsgruppe, men det kan også være det skyldes at der tilkobles en vindsensor (se her)?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis