Oven slår HFI-relæet fra når den sætte i stikket

Hej 

Jeg har en Bosch HBG761650S/35, indbygningsovn, som kun er 4,5 år gammel. I går midt i madlavningen slog vores HFI-relæ fra. Det viste sig at være ovnen som var årsagen. Hver gang satte stikkontakten i, slog relæet fra. Jeg har nu testet de enkelte funktioner ved at frakoble (varmelegme, blæsere m.v.). Til sidst fjernede jeg en ledning som førte til nedenstående komponent. Jeg kan på nette se, at den betegnes som en sikkerhedstermostat/temperaturbegrænser, og jeg kan købe den på Skift Selv, men der er desværre 3 ugers leveringstid. 

http://www.skiftselv.dk/reservedel/bosch-hbg761650s35/5082523/


SPØRGSMÅL: 

1) Lyder det korrekt, at denne komponent er årsagen til fejlen, eller får den blot information fra evt. defekt printplade eller anden styring ?

2) kan jeg teste yderligere f.eks. ved at forbinde de 2 ledninger direkte, og altså uden komponenten, eller kan man teste selve komponenten på en eller anden smart måde ?


På forhånd tak !




Selvbyggeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder ikke usandsynligt, at temperatubegrænseren er skyld i afledning til jord/stel og dermed får dit HFI relæ til at slå fra. Du kan teste det ved at forbinde ledningerne fra temperaturbegrænseren til hinanden uden forbindelse til begrænseren. 


fase

Når Hpfi afbryderen kobler ud så er der en afledning til jord , en fejlstrøm ,  den dims du omtaler er åbenbart genemtæret på en eller anden måde , eller måske fugtigt ,så den kan give en fejlstrøm , husk altid efter brug af ovn at døren skal stå åben natten over for tørre ovnen ud .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej 

Mange tak for Jeres svar. Jeg har nu køblet de 2 ledningen sammen uden temperaturbegrænseren, og så slår HFI-relæet fra igen. Som nævnt har jeg systematisk haft frakoblet alle varmelegmer og blæsere, så nu er der vel kun lyset inde i ovnen og printpladerne, som kan være årsagen.


Selvbyggeren

Så er der ikke andet at gøre end at prøve at frakoble lyset, som vil mit gæt fremfor printpladerne.


fase

Det er desværre heller ikke lyst. Når jeg tilslutter strømmen kommer der et lille smæld, og det lyder som om det kommer fra én af de 2 printplader. 


Selvbyggeren

Så må du fejlfinde på printpladerne, for evt. at spore afledningen til jord.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis